TY - JOUR ID - TI - Coherence and Ambiguity School in Sharafaddin al-Ansari,s Poem مذهب الانسجام والتوریة عند شرف الدین الانصاری AU - Parinaz Aliakbari پری ناز علی اكبری AU - Yadollah Rafiei یدالله رفیعی AU - Ramzan Rezaei رمضان رضائی PY - 2018 VL - IS - 41 SP - 166 EP - 176 JO - Basic Education College Magazine For Educational and Humanities Sciences مجلة كلية التربية الأساسية للعلوم التربوية والإنسانية SN - 23043717 23128003 AB - Pun and an antithesis formed a literary school at 6th century(A.H) and there were many poets in this school. Then at the century (A.H) appeared some changes. In thes period they regarded Pun more than antithesis and there were many books and writings about this point. There were another school againt this school whose name was ambiguity and coherence school or Hilal magic school. In this field we can say about two trends. First one trend was formed by Ghazi Fazel in Egypt. But we should say that Ambiguity school was corrent in Fatemi era in the beginning of sth century (A.H). Second one trend which was established by Sharafaddin Ansari in Sham. He was the person who made easier ambiguity and becam the pioneer of Coherence and Ambiguity School and these poetic figures appeared on his poems. The aim if this research in the investigation of coherence and ambiguity school and showing the place of its former because Sharafaddin Ansari himself believed it and used coherence in base meaning and in poetic approach. There are a lot of poems in his Divan that ambiguity figures which are the base of his poetic school have been used in their poems many poets such as Shabbozzarif continued his method so in this research we investigate some Ansaris poems by using descriptive-analytical method.

الجناس والطباق كانا في القرن السادس الهجري يؤلفان مذهباً فنياً، وسار كثير من الشعراء تحت لوائه، ثم تطور الأمر في القرن السابع الهجري، فأهمل الطباق بعض الإهمال واشتدت العناية بالجناس، وكثرت حوله المؤلفات، وكان يقابله مذهب آخر، هو مذهب التورية والانسجام، أو مذهب السحر الحلال، كما اصطلح على تسميته، ويمكن أن نتبين فيه اتجاهين، ظهر أولهما في مصر على يد القاضي الفاضل، مع أن التورية كانت شائعة قبله في العصر الفاطمي منذ أوائل القرن الخامس الهجري. وظهر الاتجاه الثاني في الشام على يد شرف الدين الأنصاري الذي طبع التورية بطابع الانسجام والسهولة، وأصبح رائد مذهب الانسجام والتورية وظهرت هذه الصنائع الشعرية في شعره فيهدف هذا البحث إلى دراسة مذهب الانسجام والتورية ومكانة رائده لأن الشاعر یؤمن به ویلتزمه في اضربه الثلاثة اي الانسجام في المبنی، والانسجام في المعنی، والانسجام في المنهج الشعري. ویلاحظ اكثار الشاعر من صنعة التوریة وهي لباب مذهبه الشعري. نهج نهجه شعراء كثیرون من بعده، منهم الشاب الظریف. لهذا قمنا بتحليل نماذج من شعره عن طريق المنهج التوصيفي – التحليلي. ER -