@Article{, title={The External rhythmic Structure of the Blame of Ibn Sahel Alasraali البنية الإیقاعية الخارجية لموشح «اللوم لللاحي» لابن سهل الإسرائیلي}, author={Hameed Redha Jumadaar حمید رضا جمعدار and Rajaa Abu Ali رجاء ابو علی and Majeed Salih Bik مجید صالح بك and Ali Ghunjian khunari علی گنجیان خناری}, journal={Basic Education College Magazine For Educational and Humanities Sciences مجلة كلية التربية الأساسية للعلوم التربوية والإنسانية}, volume={}, number={41}, pages={203-209}, year={2018}, abstract={This study attempts to study the external rhythmic structure in one of the illustrations of Ibn Sahl, called "blame for the laity" Through the analytical descriptive descriptive method to study this phenomenon The research focused on the study of the partial components of the rhythmic structure in the diagram, such as rhythmic cutting, sea, skis, rams and rhymes, each one separately.One of the most important results reached by the article is that the thesis came in the Sea of Riggs, in contrast to the well-known form of the system of mosaics, and that the poet's color is characterized by types of skis and ills, creating different and different rhythms.

یسعی هذا البحث دراسة البنية الإیقاعية الخارجية في إحدی موشحات ابن سهل المسمی بــ«ــاللوم لللاحي» من خلال المنهج الوصفي التحلیلي الإحصائي لدراسة هذه الظاهرة وقد ركز البحث علی دراسة المكونات الجزئية للبنية الإیقاعية في الموشحة كالتقطیع الإیقاعي والبحر والزحافات والعلل والقافية مجلیّا كل واحد فیها علی حدة.من أهم النتایج التی توصلت المقالة إلیها هي أن الموشح جاء علی بحر الرجز مخالفا الشكل المعروف لنظام الموشحات وأن الشاعر لوّن موشحته بأنواع الزحافات والعلل خالقا أیقاعات متنوعة ومختلفة.} }