TY - JOUR ID - TI - Deconstruction the Theatrical Time in the Expressionist Doctrine تفكيك الزمن المسرحي في المذهب التعبيـــــــــــــــــــــــري AU - Mohammed Mahdi Hassoun محمد مهدي حسون PY - 2018 VL - IS - 90 SP - 153 EP - 168 JO - Al-Academy الاكاديمي SN - 18195229 25232029 AB - Time affects all elements of the intellectual scene or the theatrical scene. It came along with the theatrical doctrines according to the conditions of those doctrines and their conceptual ideas or the method of their mechanisms in the application. While it is classically or realistically integrated, we see it in the expressionist doctrine inconsistent and its inconsistency makes it responsive for the deconstruction strategy. Hence the researcher entitled his study (deconstruction the theatrical time in the expressionist doctrine) so that deconstruction would be a field for his study. The study starts with an introduction presenting the research problem, importance and objective. The theoretical framework consisted of three sections. The first section (time deconstruction strategy), the second section (time in the expressionist doctrine) and the third section (time deconstruction in the expressionist doctrine). The research procedures include an intentional sample represented by the play show (playing and worry). A number of results reached at are as follows: the insufficiency of any time significance will give the audience constant presence and will give the readers diversity and spread. The most important conclusion was that recalling the time of the multiple reading results in recalling of the subconscious time.

يؤثر الزمن بكل جزئيات المشهد الفكري أو المشهد المسرحي، وقد لازم الزمن المذاهب المسرحية بحسب اشتراطات تلك المذاهب وطريقة أفكارها المفاهيمية أو طريقة آلياتها في التطبيق، وهو اذ يتماسك كلاسيكياً أو واقعياً, نراه في المذهب التعبيري غير متماسك وعدم تماسكه هذا يجعله في إستجابة لستراتيجية التفكيك. من هنا صاغ الباحث عنوانه:( تفكيك الزمن المسرحي في المذهب التعبيري ) كي يكون التفكيك ميداناً لبحثه . وقد اشتمل البحث على المقدمة التي تمثلت بطرح مشكلة البحث واهميته هدف البحث, اما الاطار النظري فقد تناول الباحث ثلاث مباحث هي: (المبحث الاول: ستراتيجية التفكيك والزمن) و(المبحث الثاني : الزمن في المذهب التعبيري) و(المبحث الثالث : تفكيك الزمن في المذهب التعبيري).وفي اجراءات البحث تناول الباحث عينة قصدية تمثلت بعرض مسرحية (مسرحية: لعب وهم). ثم توصل الى مجموعة من النتائج اهمها: عدم إكتفاء أية دالالة زمانية سيمنح الحضور توافراً مستمراً وسيمنح القراءة التعدد والإنتشار اما اهم الاستنتاجات فكانت: إستحضار زمن القراءة المتعدد ناتج من إستحضار زمن اللاوعي ER -