TY - JOUR ID - TI - The narrative proverbial in Quranic text القصّ المَثَليّ في النّصّ القرآنيّ AU - Abed allateef shanshool Dagman عبد اللطيف شنشول دكمان PY - 2018 VL - IS - 41 SP - 1718 EP - 1736 JO - Basic Education College Magazine For Educational and Humanities Sciences مجلة كلية التربية الأساسية للعلوم التربوية والإنسانية SN - 23043717 23128003 AB - The narrative performance is one of the incidents that escalate in opposition to it as in the dramatic events that contain its elements of stories from people, times, places and accidents, or events that are achieved by consensus as in the formulas of statements of statements aimed at opening up their dialogue on a wider horizon.This performance does not expose us to reality as presented by the history books and the walk, but simplifies a picture of us disguised reshapes the reality formed according to visions embodied by possible events falling.One of the types of storytelling is the story of a dogmatic story, which is achieved by means of a paraphrase, preaching, warning, or metaphorical metaphor, rather than reality. In other words, its events are linked to the world of example rather than to the real world of events.Hence, this study aimed at the method of interpretation to find out what the events of the Qur'anic text during the (the ideal story in the Quranic text), as it was a caption of events of Quranic simulations of negative and sometimes negative events similar to events of storytelling

وخلاصة لقول إنّ النصّ القرآني طالعنا بنمطين من الأحداث الأولى: أحداث مبهمة المعاني، والثانية غايتها كشف وإيضاح دلالات الأحداث الأولى الخفيّة، أو أنّ تعالج الأحداث الثانية أخطاءً في الأولى، أي تكون مثالا لها، وكلّ تلك المعالجات حكائيّة منشؤها الخيال الموسوم بميسم المحاكاة، فضلا على أنّ القصّ المثليّ -بفعل تلك المحاكاة الحدثية-صُنِّفَ على وفق ثلاثة أنماط، الأول: أحداث مثلية وعظيّة، طالعنا بها النصّ القرآني بوصفها قصّا مثليا غايته الوعظ والإرشاد، وكانت له المساحة الأكبر من النصّ القرآني بفعل سعة وشمول الرحمة الإلهية لعباده. وإن كانوا على عناد ومعصية.والنمط الآخر: جسّدته أحداث تحذيرية (زجريّة) للمعاندين، وكانت أقلّ سعة واشتمالا من النمط الأول، أما النمط الثالث فكان قصّا جزائيا غايته إمّا الإثابة أو العقوبة، وشغل القصّ المثلي الجزائيّ مساحة أقلّ، فضلا على أنّ معالجته كانت بمستوى درجة المعصية. ER -