TY - JOUR ID - TI - Ministry of Higher Education and Scientific Research ملامح الهوية الثقافية في النص المسرحي العراقي AU - Shaker Abdul Athem Jafar شاكر عبد العظيم جعفر PY - 2018 VL - IS - 41 SP - 1857 EP - 1872 JO - Basic Education College Magazine For Educational and Humanities Sciences مجلة كلية التربية الأساسية للعلوم التربوية والإنسانية SN - 23043717 23128003 AB - The playwright's reality and his specific surroundings are fertile for the subjects of his plays, in which his writing abilities are reflected and his reading of the spiritual, intellectual and social structure to which he belongs. Therefore, theatrical text can be referred to as the writer's identity to the other. Whether they are ethnic, religious or national, and the diversity of their geographical and cultural history. The text of the theater accordingly is considered the main incubator, which constitutes an important historical document that can read the cultures of the society and its identity, which distinguishes it from other human societies, with its components not owned by another society. Thus, the character of the writer and his interests in the cultures of his society will also emerge according to the concepts of an anthropological presence approved by the text And send them to the world to form their human presence in the global map. The Iraqi text applies to all the previous requirements because it is a text that has a place in the artistic, cultural and artistic societies, as well as being in an era of openness and identification of identities and their overlap and ease of migration to other communities because of the elements of social networking, media, information technology, the Internet and the media era.

يشكل واقع الكاتب المسرحي ومحيطه المعين الخصب لموضوعات مسرحياته التي تنعكس فيها امكاناته الكتابية وقراءته ايضا للروحية والذهنية والتركيبة الاجتماعية التي ينتمي اليها، ولهذا يمكن ان يشار الى النص المسرحي على انه هوية الكاتب الى الاخر، ومن هنا فان النص المسرحي بهذه الحالة سيكون ملتقى ثقافات مجتمع الكاتب المسرحي على تنوعاتها وتعدديتها سواء اكانت عرقية ام دينية ام قومية وما الى ذلك من تنوعات تجمعها الجغرافية والتاريخ الحضاري للمجتمع. إن النص المسرحي وفق ذلك يعد الحاضنة الاساس التي تشكل وثيقة تاريخية مهمة يمكن قراءة ثقافات المجتمع وهويته التي تميزه عن غيره من المجتمعات الانسانية الاخرى بما له من مكونات لا يمتلكها مجتمع اخر وبذلك فأن شخصية الكاتب واهتماماته بثقافات مجتمعه ستبرز هي الاخرى وفق مفاهيم حضور انثربولوجية سيقررها النص ويرسلها الى العالم لتشكل حضورها الانساني في الخارطة الكونية. والنص العراقي تنطبق عليه كافة الاشتراطات السابقة لكونه نصا حفر له مكانة في المجتمعات الفنية والثقافية والفنية، فضلا عن كوننا نعيش عصر الانفتاح وتماهي الهويات وتداخلها وسهولة ترحيلها الى المجتمعات الاخرى بسبب وجود عناصر التواصل الاجتماعي والمديات وتكنولوجيا المعلومات والانترنيت وعصر الاعلام. ER -