@Article{, title={الخَزفُ الاسلامِي (الفاطِميُ انموذجا) دراسة فنية}, author={الدكتور حازم عبودي السعيدي}, journal={Al-Bahith Journal مجلة الباحث}, volume={19}, number={1}, pages={}, year={2017}, abstract={Summary Represent denotations shapes Al fatimea ceramics , Study of the most important rans formati on sof art ,allowing us to follow the tracks of art in Al fatimea period and the influencing factors on it and that leads to abroad understanding to the course of Alfatmea art and which get during thought and art development . My research contain on four chapter , the first chapter discuss subject through the problem and its importance and the aim of research which represented in communication to study denotation drawn and communicationa set of concepts that goes accordingly artistry Porcelain school sat the time ,and this Period that determines Search The second chapter contain The theoretical framework of the researchin the subject and contain three detectives ,the first showing denotation concept and the expression while the second concept exposure Intellectu alreferences Al fatimea ceramics and influence on theartisticcon text from the development Intellectual concepts and discoveries of scientific and philosophy which had big active role in build art distinguish by affecting convert while the third concept allocated to view the applications fees of shape on Al fatimea ceramics , Environment and philosophi caldisplay in the second section In the third chapter The exposure Proceduresmethodology to adoption of the researcher to adopt art business for Color, line, perspective and time according to construction art .At the end of research in chapter four that interesting to study results and discussion. Inlight of the objectives and in determining denotation shape of drawing that mention and then Sources and references.

ملخص البحث تمثل القراءات التحليلية للفلسفة والجمال في الخزف الاسلامي / الفاطمي انموذجا دراسة لاهم المصورات الفنية من الاشكال الطبيعية والواقعية والرقش المنفذ على سطوح الانية والجرار الفاطمية واهميتها تأتي منن اهمية الفنان بنقل واقعه البيئي وحسب متطلباته , مما تتيح لنا تتبع المسارات الفنية في تلك الفترة والعوامل المؤثرة عليها, و فهم شامل لمجريات الفن الفاطمي وماحصلت خلاله من تطورات فكرية وتقنية . اشتمل البحث على اربعة فصول , خصص الاول الى طرح الموضوع من خلال المشكلة واهميتها واهداف البحث المتمثلة في التوصل الى دراسة القراءات الجمالية والفلسفية , والتوصل الى مجموعة من المفاهيم التي سارت وفقها المدرسة الفاطمية انذاك واعلان مشكلة البحث بالتساؤل : ماالقيمة الفلسفية والجمالية لرسوم الخزف الفاطمي؟ اما الفصل الثاني فشمل الاطار النظري للبحث في الموضوع , وشمل اربعة مباحث مختصرة تطرق الاول الى عرض الفلسفة في الفن ,اما المبحث الثاني مبحث الجمال في الفن الفاطمي والمبحث الثالث فقد تناول فنون العصر الفاطمي ومؤثراته على السياق الفني من حيث تطور المفاهيم الفكرية والفلسفية التي كان لها الدور الكبير في تكوين فن مميز, ويختم البحث الفصل الرابع والذي عني بدراسة النتائج ومناقشتها , في ضوء الاهداف وفي تحديد بنية الدلالات من خلال معالجتها للمفاهيم الفنية المذكورة ثم الاستنتاجات والمصادر والمراجع.} }