@Article{, title={المَوْقِفُ القُرآنِيُّ مِنْ زُعَمَاء قُرَيْش أَبُو جَهْل (عَمْرُو بنُ هشَام ) أُنْمُوْذَجَاً}, author={م.د أحمد جاسم حمزه الطرفي م0شَهِيْد عَبْد الزَّهْرَة حُسَيْن الخَطِيْب}, journal={Al-Bahith Journal مجلة الباحث}, volume={19}, number={1}, pages={}, year={2017}, abstract={Search SummaryThis study examines the position of Abi Jahl, Amr ibn Hisham al-Makhzoumi, the Prophet Muhammad and the Quran, and his role in repelling the Prophet Muhammad from reporting his message. Hence, he came up with three questions. The first section deals with the study of Abu Jahl's identity and location in Quraysh and the reason for his hostility to the Prophet Muhammad. That part of this hostility is the rivalry between Bani Abd Manaf, to whom the Prophet Mohammed belongs, and Bani Makhzoum, to whom Abu Jahl belongs.The second section presents the positions of Abu Jahl from the Prophet and the message and treats it. The latter mentions a position in which the severity of the intransigence of Abu Jahl is shown and forced, which has not been lenient even once with the Prophet Muhammad or follows or says the truth even in one position. Anyone who smells a kind of softness or responds to the Prophet is one of the leaders of Quraysh or others, so he does not leave him until he returns to shirk, so the Messenger of Allah (PBUH) said to him: "The father of ignorance is greater than Pharaoh."As for the third topic, the Quranic verses that are revealed in the case of Abu Jahl are correct in that it is correct to be true or cause or part of the reason for their descent, or to look at his positions or the positions of the Quraysh, as the father of ignorance is one of the most intransigent and intransigent. Twenty-five verses all threaten and condemn the father of ignorance in a psychological war for him and those who conduct his behavior of the tyrants, and then study the killing of Abu Jahl in the battle of Badr, which is prepared for them and refused to withdraw after he proposed the threshold of Ben Rabia that was the end in it, The conclusion describes the findings of the research and the issues Should be taken care of.

م0شَهِيْد عَبْد الزَّهْرَة حُسَيْن الخَطِيْبخلاصة البحثيدرس هذا البحث موقف أبي جهل عمرو بن هشام المخزومي من النبي محمد والقرآن الكريم، ودوره في صد النّبي محمّد  عن تبليغ رسالته، من هنا جاء بثلاثة مباحث, يتكفّل المبحث الأول بدراسة هوية أبي جهل وموقعه في قريش وسبب عدائه للنّبي محمّد ، وتبيّن أنّ جزءاً من هذا العداء هو التنافس القائم بين بني عبد مناف الذين ينتمي إليهم الرسول محمّد ، وبين ﺑﻧﻲ مخزوم الذين ينتمي إليهم أبو جهل. أما المبحث الثاني فيعرض مواقف أبي جهل من الرسول والرسالة ويعالجها, إِذْ ذَكَرَ منها قريب العشرين موقفاً، يظهر فيها شدة تعنّت أبي جهل وتجبره الذي لم يلن ولو مرة واحدة مع النبي محمد  أو يتبع أو يقول الحق ولو في موقف واحد، بل يقف دوماً بوجه كل من يشم منه نوعاً من اللين أو التجاوب مع النبي  من زعماء قريش أو غيرهم فلا يتركه حتى يعود به إلى الشرك، لذا عبّر عنه رسول الله , قائلاً: إِنَّ أَبَا جَهْل أَعْتَى مِنْ فِرْعَوْن.أما المبحث الثالث فيشخّص الآيات القرآنية الكريمة النَّازلة في شأن أبي جهل من حيث إنّه يصلح أن يكون مصداقها أو سبباً أو جزءاً من سبب نزولها، أو ناظرة إلى مواقفه أو مواقف عتاة قريش, إِذْ يعدّ أبا جهل من أشدّهم عناداً وتعنّتاً، حتى أحصى البحث أكثر من خمس وعشرين آيةً كلّها تهدد وتدين وتتهكم بأﺑﻲ جهل في حرب نفسية له ولمن سلك سلوكه من العتاة الطغاة، ومِنْ ثَمّ يدرس البحث مقتل أبي جهل في معركة بدر التي هو مَنْ أعدّ لها ورفض الانسحاب بعد أن اقترح عتبة بن ربيعة ذلك فكانت نهايته فيها، ومن بعده تأتي الخاتمة موضحةً النتائج التي توصل البحث إليها والأمور التي ينبغي الالتفات إليها والإفادة منها.} }