@Article{, title={صلح ( اتفاقية ) الامام الحسن بن علي (عليهما السلام ) مع معاوية بن ابي سفيان عام 41هـ (بند خراج دار ابجرد ونسا دراسة تحليلة )}, author={م. د. عبير عبد الرسول محمد التميمي}, journal={Al-Bahith Journal مجلة الباحث}, volume={20}, number={1}, pages={129-136}, year={2018}, abstract={Introduction:Islamic history has witnessed major events and facts, which have been quoted in several ways, including frequent, disconnected and truncated. Among these events was a peace case, or rather a good-bye agreement with Maaouya ibn Abi Sufyan, the treaty signed by the two groups as conveyed by the son of the The coffee and others include:Article 1: Handing over the order to Sid, working in the Book of God and the year of his Prophet (peace be upon him), and the biography of the righteous successors.Article 2: It must be good for him to have peace after him.For his brother Hussein, and not for Sid to entrust him to anyone.Article 3: To leave the amir of believers and the qunoot to pray, and to be remembered only with good.Article IV: An exception in the home of the Kufa, which is 5,000 thousand not covered by the delivery of the order. He has to carry to Hussein every year 2000 thousand dirhams, and to prefer Beni Hashem in giving and the links to Bani Abd-Shams, and to differentiate in the boys who were killed with the Prince of believers on Camel day and the boys who killed him in two thousand thousand dirham, and to make this from the outskirts of the Abtaban house.Article 5: On the fact that people are safe where they were from the land of God, in their Champaign and their men and their lovers, and to secure the Lions it is red, that it is possible for them to be of their own free will, that no one will follow the past, and that the people of Iraq will not take their grudge.And on the safety of the owners of Ali where they were, and that no one from Shia was harmed and that the owners of Ali and Shi'a are safe for themselves and their money and women and their children, not to be traced to them, and not to be subjected to any ill, and to each of them get their right, and what happened to the owners of Ali where they were. It is not for Hasan bin Ali, nor for his brother Hussein, nor for any of the people of the Prophet of Allaah, to be family, secretly or openly, nor to frighten any of them, in a horizon of prospects. Then, Abdullah bin Amer--Rasoul Sid Ali Al-Hasan (peace be upon him) in conclusion, he made the confirmed vows and the abiding faith, and I testify to it all the heads of the sham people, and brought him to AbdullahSon of Amer, bring him to Hassan.We are not fully reading and addressing its cause and consequences, but we have dealt with one item and highlighted it in order to look for its health in Islamic sources. On any case, what is the background and the ground on which the marijuana is interpreted, what is the purpose of imposing it, and what is the position of the good Imam Peace be upon him, we presented the search with an introduction, and three detectives are the first to: the opening of the Abacus and the SA, the second one: the item of Dar-i-Appiah in the Peace of Imam Hasan (as), the third: The malady of the item of the Maison and the Pence and the finale.

المقدمة : شهد التاريخ الاسلامي احداث ووقائع كبرى , ونقلت هذا الاخبار بطرق عدة منها المتواترة واخرى المنقطعة والمبتورة ,وكان من بين هذه الاحداث هي قضية صلح او بالاحرى اتفاقية الامام الحسن عليه السلام مع معاوية بن ابي سفيان , وكانت صورة المعاهدة التي وقعها الفريقان كما نقلها ابن اعثم الكوفي وغيره وهي تشمل :المادة الأولى : تسليم الامر إلى معاوية ، على أن يعمل بكتاب اللّه وبسنة رسوله ( صلى اللّه عليه وآله ) ، وبسيرة الخلفاء الصالحين.المادة الثانية : أن يكون الامر للحسن عليه السلام من بعده ، فان حدث به حدث فلأخيه الحسين ، وليس لمعاوية أن يعهد به إلى أحد.المادة الثالثة : أن يترك سبَّ أمير المؤمنين والقنوت عليه بالصلاة ، وأن لا يذكر علياً الا بخير.المادة الرابعة : استثناء ما في بيت المال الكوفة ، وهو خمسة آلاف الف فلا يشمله تسليم الامر ، وعلى معاوية أن يحمل إلى الحسين كل عام الفي الف درهم ، وأن يفضّل بني هاشم في العطاء والصلات على بني عبد شمس ، وأن يفرّق في أولاد من قتل مع أمير المؤمنين يوم الجمل وأولاد من قتل معه بصفين الف الف درهم ، وأن يجعل ذلك من خراج دار ابجرد.المادة الخامسة : على أن الناس آمنون حيث كانوا من أرض اللّه ، في شامهم وعراقهم وحجازهم ويمنهم، وأن يؤمّنَ الأسود والأحمر ، وان يحتمل معاوية ما يكون من هفواتهم ، وأن لا يتبع أحداً بما مضى ، وأن لا يأخذ أهل العراق باحنة.وعلى أمان أصحاب عليّ حيث كانوا ، وأن لا ينال أحداً من شيعة علي بمكروه ، وأن أصحاب علي وشيعته آمنون على أنفسهم وأموالهم ونسائهم وأولادهم ، وان لا يتعقب عليهم شيئاً ، ولا يتعرض لاحد منهم بسوء ، ويوصل إلى كل ذي حق حقه ، وعلى ما أصاب أصحاب عليّ حيث كانوا . وعلى أن لا يبغي للحسن بن علي ، ولا لأخيه الحسين ، ولا لاحد من أهل بيت رسول اللّه ، غائلةً ، سراً ولا جهراً ، ولا يخيف أحداً منهم ، في أفق من الآفاق .)) ثم كتب عبد اللّه بن عامر - رسول معاوية إلى الحسن ( عليه السلام ) - إلى معاوية شروط الحسن كما أملاها عليه ، فكتب معاوية جميع ذلك بخطه ، وختمه بخاتمه ، وبذل عليه العهود المؤكدة والايمان المغلَّظة ، وأشهد على ذلك جميع رؤساء أهل الشام ، ووجه به إلى عبد اللّه ابن عامر ، فأوصله إلى الحسن)) . ونحن لسنا في صدد قراءة ومعالجة سببها ونتائجها بصورة كاملة وانما تناولنا بند واحدا وسلطنا عليه الضوء لكي نبحث عن صحته في المصادر الاسلامية , وعلى اي قضية استند , وما هي الخلفية والارضية التي فسر على اساسها المأرخون ,وما هي الغاية من فرضها دون غيرها ,وما هو موقف الامام الحسن عليه السلام منها ,قدمنا البحث بمقدمة ، وثلاث مباحث هي المبحث الاول : فتح دار ابجرد ونسا ، المبحث الثاني : بند دار ابجرد ونسا في صلح الامام الحسن عليه السلام , المبحث الثالث : العلة من بند دار ابجرد ونسا وخاتمة .} }