TY - JOUR ID - TI - آليات إشتغال المغلق والمفتوح في بنية النص المسرحي AU - Ruqia Wahab Majeed AU - حميد علي حسون الزبيدي PY - 2018 VL - 26 IS - 7 SP - 296 EP - 312 JO - Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل SN - 19920652 23128135 AB - The expansion of the field of literary culture in the process of the evolution of literary productions and diversity of doctrines and the growing creators and the birth of monetary methods and the emergence of monetary forms, which often were closed according to a cultural vision at a certain time and then open the dialectic problematic in accordance with the contradiction of the past vision and its paradox to reveal the concepts of problematic And their facts from a broad cultural perspective.The dialectic of closed and open text is a cultural intellectual problem [separation, overlap, presence, absence of identity and marginalization].This study is devoted to uncovering the advantages of the structure of the closed and open theater text and the mechanism of closure and openness in contemporary Iraqi theater literature.A study whose field of research has broadened to be a comprehensive objective study that produces objective results.The closed and open orbits in the field of theatrical texts did not solve the dialectical problem. The study asked about the closed and open argument to reveal the problem of research by asking the following:What mechanisms of open and open operation in the structure of contemporary theater text ?The study included four chapters, which included the first chapter on the research methodology, which included the problem of the above research and its importance and objectives. Its objectives and objectives are:Disclosure of closed and open text mechanisms in the structure of contemporary theater text ?Its limits: The temporal limit is set in (1992) and the spatial limit is Iraqi.The second chapter includes the theoretical framework and its indicators and contains several axes: study (title - plot - personal - language - place - time).Chapter IV also contains conclusions, recommendations, proposals and a list of sources and references.

إن اتساع ميدان الثقافة الأدبية المسرحية في صيرورة إثر تطور النتاجات الأدبية وتنوع مذاهبها وتزايد مبدعيها وتوالد مناهجها النقدية وانبثاق اشكالياتها النقدية والتي غالباً ما كانت تنغلق على على وفق رؤية ثقافية في زمن معين ثم تنفتح جدلية اشكاليتها على على وفق مناقضة الرؤية الماضية ومفارقتها للكشف عن مفاهيم اشكاليتها وحقائقها من منظور ثقافي واسع. إن جدلية النص المغلق والمفتوح تكتنز إشكالية فكرية ثقافية [الانفصال والتداخل - الحضور والغياب - الهوية وتهميشها. تخصصت هذه الدراسة للكشف عن مميزات بنية النص المسرحي المغلق والمفتوح وآلية الانغلاق والانفتاح في الأدب المسرحي العراقي المعاصروهي دراسة اتسع ميدان البحث فيها لتكون دراسة موضوعية شاملة تحصد نتائج موضوعية. إن مدارات المنغلق والمنفتح في ميدان النصوص المسرحية لم يخضع لحل الإشكالية الجدلية. فتساءلت الدراسة حول جدلية المغلق والمفتوح لتكشف مشكلة البحث بالتساؤل الآتي:ما آليات اشتغال المغلق والمفتوح في بنية النص المسرحي المعاصر؟ ضمت الدراسة أربعة فصول احتوى الفصل الأول على منهجية البحث والتي شملت مشكلة البحث المذكورة أعلاه وأهميته وأهدافه. وحدوده ومصطلحاته وهدف البحث هو:الكشف عن آليات اشتغال النص المغلق والمفتوح في بنية النص المسرحي المعاصر؟ أما حدوده: فقد تحدد الحد الزماني في (1992) أما الحد المكاني فهو العراقي.أما الفصل الثاني فقد تضمن الإطار النظري ومؤشراته واحتوى عدة محاور وهي دراسة (العنوان – الحبكة – الشخصية – اللغة – المكان – الزمن). وتضمن الفصل الرابع النتائج و الاستنتاجات والتوصيات والمقترحات وقائمة المصادر والمراجع. ER -