@Article{, title={The Topic of Usoul Science to Sahib Al Fusoul in comparison with Sahib Al Kefayeh and Al Meshhour موضوع علم الأصول عند صاحب الفصول مقارنةً مع صاحب الكفاية والمشهور}, author={Sheikh Hassan Kheshaish Al Amili الشّيخ حسن خشيش العامليّ}, journal={KARBALĀʾ HERITAGE Quarterly Authorized Journal Specialized in Karbalāʾ Heritage مجلة تراث كربلاء}, volume={5}, number={3}, pages={111-142}, year={2018}, abstract={In the current research, we try to knock the door of Sahib Al Fusoul ( God may rest his soul) in two main points: The first point: a topic of any science The second point: Usoul Science topic, and the difference between this science and Sahib Al Kefayeh and Al Meshhour. In both points, Sahib Al Fusoul's view differs from Al Meshhour or from many other scholars. Thus, in a topic of any science, though Sahib Al Fusoul defined the topic as the science's subjective proposals are investigated in the same way that was defined by Al Meshhour, but he explains the subjective proposal in a different way than Al Meshhour interpretation, he was followed by Sahib Al Kefayeh. Accordingly, researchers and comments in the modern era became similar to what was created by Sahib Al Fusoul, defended it, and disapproved ambiguities that may be accused by. To the topic of Usoul science, Sahib Al Fusoul differs from Sahib Al Kefayeh and Al Meshhour and accused him with ambiguities that most of them cannot returned to him as you will see. Hence, the research was important to review what Sahib Al Fusoul( God may rest his soul) and the scholars said. It is generally important to see the significance of reviewing the speech origin to judge the classifiers and creators's opinions, and all praise is due to God.

في هذا البحثِ نحاولُ أن نطرقَ بابَ صاحبِ الفصولِ -قدّس سرّه- في نقطتينِ مهمّتين:النّقطةُ الأولى: موضوعُ كلِّ علم.النّقطة الثّانية: موضوعُ علم الأصول، والفرق بينه وبين صاحبِ الكفاية والمشهور.في كلتا النّقطتينِ اختلف نظرُ صاحبِ الفصولِ عن المشهورِ أو عن كثيرٍ من الأعلام. ففي موضوعِ كلّ علمٍ وإن كان صاحبُ الفصولِ قد عرّف الموضوع بما يُبحثُ في العلمِ عن عوارضِه الذّاتيّة، كما عرّفه المشهور إلّا أنَّه فسّر العرض الذّاتي بتفسيرٍ مختلفٍ عن تفسيرِ المشهور، وتبعه عليه صاحبُ الكفاية، ومن هنا أصبحت الأبحاثُ والتّعليقاتُ في العصرِ الحديث على ما أبدعه صاحبُ الفصول ودافع عنه وردّ الإشكالات التي يمكن أن ترد عليه. وفي موضوعِ علمِ الأصول اختلف صاحبُ الفصول عن صاحبِ الكفايةُ المشهور، وأشكل عليه بإشكالاتٍ معظمها لا تردّ عليه كما سترى. ومن هنا كان هذا البحثُ مهمّاً لمراجعةِ ما قاله صاحبُ الفصولِ -قدّس سرّه- والأعلام، ومهمّاً بشكلٍ عام لنرى أهميَّة مراجعة أصل الكلام للحكم على المصنّفين وآراء المبدعين. و الحمدُ للهِ ربِ العالمين.} }