@Article{, title={Sheikh Muhammed Hussein Al Isfehani Al Ha'iri and the Suspended Duty in Shari'ah Law الشيخ محمّد حسين الأصفهانيّ الحائريّ(قدّس‌سره) ونظريّة الواجب المعلّق}, author={: sheikh Qasim dawood Al terawi Al Amili الشيخ قاسم داود الطيراوي العامليّ}, journal={KARBALĀʾ HERITAGE Quarterly Authorized Journal Specialized in Karbalāʾ Heritage مجلة تراث كربلاء}, volume={5}, number={3}, pages={143-176}, year={2018}, abstract={Keeping jurisprudence door open to Shia Imam had a great significance in developing science of philology principles. This science is considered as one of the most important sciences. that jurisprudence rightful laws urgently require. It passed through several stages. The issue of introducing requisite is one of important issues in the Ousol ( principles) science. This issue occupied a wide range in this science. Most Ousoli ( followers of this doctrine) believed the obligation introducing requisite; for its obligation follows the introduction writer. But they faced the left introductions problem. These are the introductions that must be before the introductions writer. It was called so ' left' because ignoring them causes leaving the obligation in its time; as for example, obligation of crossing the distance before pilgrimage (Haj) months. Its problem is how the problem be a must in time previous to the time of obligation of the introduction writer, though introduction obligation is subordinate to the obligation of introduction obligation, especially when subordination in the interpreted by the following the effect to its cause; for it is impossible advancing the effect to the cause. On this base, it was the first attempts to solve this problem and to correct obligation of the left introductions before time the introduction writer due to the theory of hanging requisite that was created by the investigator Ousoli sheikh Muhammed Hussein Al Isfehani Al Ha'iri (may Allah rest his soul ). Therefore the current study came to shed the light on this theory, and most famous paradox it faced when it was claimed its application. Later on, it was the result of this theory. The aim was not reaching to an effect in the Ousoli issue but stating this theory and the most paradox it faced. Thus, this clarifies a part of Ousoli thought creativity to sheikh Muhammed Hussein Al Isfehani Al Ha'iri (may Allah rest his soul ).

لقد كان لإبقاء باب الاجتهاد مفتوحًا عند الشيعة الإماميّة دورٌ بلغ من الأهمّيّة الغاية في تطوّر علم أصول الفقه؛ إذ يُعدّ هذا العلم من أهمّ العلوم التي يتوقّف عليها الاجتهاد واستنباط الأحكام الشرعيّة، وقد مرّ بمراحل عدّة تطوّرًا وعمقًا، ومن المسائل المهمّة في علم الأصول مسألة مقدّمة الواجب، فقد احتلّت هذه المسألة مساحة غير قليلة في هذا العلم، وقد بنى غالب الأصوليّين على وجوب مقدّمة الواجب، وأنّ وجوبها تابع لوجوب ذي المقدّمة، ولكن واجهتهم مشكلة المقدّمات المفوّتة، وهي المقدّمات التي تجب قبل زمان ذي المقدّمة، وقد سمّيت بالمفوّتة باعتبار أنّ تركها يسبّب فوات الواجب في وقته، كوجوب قطع المسافة للحجّ قبل أشهر الحج. ومشكلتها أنّه كيف يمكن أن تكون المقدّمة واجبة في زمان سابق على زمان وجوب ذي المقدّمة مع أنّ وجوب المقدّمة تابعٌ لوجوب ذي المقدّمة، ولا سيّما إذا فسّرت التبعيّة بنحو تبعيّة المعلول لعلّته، إذ يستحيل تقدّم المعلول على علّته. من هنا كانت أولى المحاولات لحلّ هذه المشكلة وتصحيح وجوب المقدّمات المفوّتة قبل زمان ذي المقدّمة، وذلك بنظريّة الواجب المعلّق، التي أبدعها المحقّق الأصولي الشيخ محمّد حسين الأصفهانيّ الحائريّ(قدّس سره) (ت: 1255ه)، صاحب الكتاب المعروف(الفصول الغرويّة في الأصول الفقهيّة). فجاء هذا البحث ليسلّط الضوء على هذه النظريّة، ودواعيها، وأهمّ الإشكالات التي طرحت عليها، وادُّعي استحالتها، وبعد ذلك بيان ثمرة هذه النظريّة، ولم يكن الهدف الوصول إلى نتيجة في المسألة الأصوليّة، بل بيان هذه النظريّة وأهم الإشكالات عليها، وبذلك يتّضح جانب من إبداع الفكر الأصولي عند الشيخ محمّد حسين الأصفهانيّ الحائريّ(قدّس سره).} }