@Article{, title={Linguistic Contemplations in Some of Imam Hassan’s (P.b.h) Orations تأملات لغوية في بعض خطب الامام الحسن عليه السلام}, author={Saja Abdul Ameer سجى عبد الامير and Daniah Abdul Ameer دانية عبد الامير}, journal={Basic Education College Magazine For Educational and Humanities Sciences مجلة كلية التربية الأساسية للعلوم التربوية والإنسانية}, volume={}, number={42}, pages={1694-1706}, year={2019}, abstract={Imam Hassan’s orations are full of religious, rhetoric and political content since he is wise enough to control and direct people to the right side by using an effective language. He has lived in a difficult critical period in which people are in greed, arrogance, and loss because of the regime ruler and seduction of that time. This paper aims to study such brilliant orations linguistically through three levels: the syntactic, semantic, and pragmatic level. It hypothesizes that parallelism and emphasis are among the most eminent syntactic structures of His orations. Semantically, it is hypothesized that synonyms and antonyms are used in these orations while in the pragmatic level it is hypothesized that there is a kind of implied meaning behind these orations.After analyzing several orations of Imam Hassan (p.b.h) that are collected randomly, it has been found that these hypotheses are valid.

أن خطب الإمام الحسن (عليه السلام) مليئة بالمحتوى الديني والبلاغي والسياسي لأنه يبلغ من الحكمة مايكفي كي يحكم ويوجه الناس الى الطريق المستقيم باستعمال اللغة وصولا الى القلوب والاذهان.لقد عاش الامام فترة خطيرة وصعبة والتي كان فيها الناس في حالة جشع وطمع وضياع تحت لواء الحاكم الجائر والفتنة في ذلك الوقت.يهدف البحث الى دراسة هذه الخطب الابداعية دراسة لغوية ومن خلال ثلاث مستويات هي: النحوية والدلالية والتداولية. ويفترض ان التوازي والتوكيد هي احد اهم التراكيب النحوية المستخدمة في خطبه (عليه السلام). دلاليا يفترض ان الترادف والتضاد قد تم استعمالهم في هذه الخطب بينما يفترض في المستوى التداولي ان هناك معنى ضمني خلف هذه الخطب. بعد تحليل عدد من خطب الامام الحسن عليه السلام والتي تم اختيارها عشوائيا تبين ان معظم هذه الفرضيات صحيحة.} }