@Article{, title={مفهوم الأقصاء في الخطاب المسرحي العراقي}, author={زينب نوري خنجر and عقيل جعفر الوائلي}, journal={Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل}, volume={26}, number={9}, pages={284-298}, year={2018}, abstract={The theater was close to the human issues of the society. It reflects the social life including social events. Many plays and scripts were in harmony with people's suffering because dramatists interested in electing titles that deal with violations, human rights, despotism and exclusion. The characters interact directly or indirectly with the play event and identify the dramatic struggle between the Despot and the marginalized person. So human suffering was a part of the literature of the global theater in general and Iraqi drama in specific. The despot person is usually a prisoner and a hostage for himself who always tries to control others and exclude some by using his own tools and behavior. The despot person likes to control others and obliged them to accept his ideas because he is selfish.

لم يكن المسرح بعيدا عن القضايا الانسانية التي يعيشها المجتمع فالمسرح انعكاس للحياة الاجتماعية وما تتضمنها من ظواهر واحداث حيث واكبت الكثير من العروض والنصوص المسرحية معاناة الانسان وذلك من خلال اهتمام صناع الدراما وسعيهم الدؤوب في توظيف العناوين التي تناولت الانتهاكات والحقوق الانسانية وطرح حالات الاستبداد والاقصاء وتفاعل الشخصيات بشكل مباشر او غير مباشر مع الحدث وتحديد حالات الصراع الدرامي بين (المستبد والمقصي) فكانت جزء من ادب المسرح العالمي عامة والعراقي خاصة فعادة ما تكون الشخصية المستبدة سجينة ورهينة فرديتها وذاتها وتسعى على الدوام الى التسلط والسيطرة واقصاء الاخر ضمن اساليب ووسائل تتبعها في ذلك الاقصاء وبث افكارها وفرض هيمنتها وسيطرتها على الاخر وتسعى الى عزل وتهميش (المقصي) من خلال تسلطها واستبدادها المتمثلة بالانا والنرجسية وحب الذات .} }