TY - JOUR ID - TI - The policy of moderation in the Arab world The Policy of Moderation in Arab Homeland سياسة الاعتدال في الوطن العربي AU - Assist. Prof. Dr. Ayad Nadum Jassim أ.م.د. إياد ناظم جاسم PY - 2018 VL - 1 IS - 4 SP - 88 EP - 98 JO - Journal of University of Anbar for Humanities مجلة جامعة الأنبار للعلوم الأنسانية SN - 19958463 27066673 AB - This paper is about the enhancement of moderation policy in Arab Homeland in view of the events and variants on the Arab scene, notably, contradictions, ideas, and opposing policies that led to marginalize the other under successive governments in power. The paper seeks to answer the question of how to empower the policy of moderation in Arab Homeland and the form of such policy that Arab project can adopt in the face of current challenges.The problem the paper addresses is that the establishment of a moderation policy in Arab Homeland is a goal that many seek to achieve because the current conditions of the Arab countries, such as crises and wars, prove to be a barrier to such a policy. The foundation of a policy of moderation is up to the regime in power as the extent of applying such a moderation policy depends on the Arab governments. The role of these government lies in enhancing moderation policy and realizing its religious, legal, and social aspects, which are themselves the goals of the Arab peoples. This is where this paper starts as an attempt to enhance such a moderation policy to help Arab people ascend to the highest values of moderation and away from extremism that comes to mark Muslims nowadays.The paper uses the theoretical approach through the investigation of the experience of Arab countries in facing challenges like terrorism and extremism.The paper seeks to construct a unified policy that Arab countries can adopt to face such challenges as the crisis of extremism and establish a constructive dialogue among all sides of community to form an effective government that can face all dangers and establish political, social, and legal justice. Major among the findings and recommendations of the paper are that the original inception of Islam is to establish social justice and bring justice to the oppressed. It emphasized all forms of cooperation and that the establishment of political stability can lead to moderation. This can lead to democracy and the desired end of achieving societal security and observation of human rights. The more these values were rooted in Arab communities the closer we approach the conception of security and stability. Any breach of these conceptions can deteriorate our security and social situation. These are not a trait that a given group, movement, or Islamic party can monopolize. It should be a trait of the whole Islamic nation.

تقوم فكرة البحث على تناول موضوع ترسيخ سياسية الاعتدال في الوطن في ظل الأحداث والمتغيرات التي تشهدها الساحة العربية من تناقضات وأفكار وسياسات مغايرة وهي تهميش الطرف الأخر في ظل الحكومات المتعاقبة على السلطة, والسؤال هنا كيف يمكن ترسيخ سياسية الاعتدال في وطننا العربي؟ وما هي الصيغة التي يمكن ان يتبناها المشروع العربي للوقوف بوجه التحديات .مشكلة البحث: أن تحقيق سياسة الاعتدال في وطننا العربي يسعى إليها الكثير لان الظروف الراهنة التي تعيشها البلاد العربية والأزمات والحروب على مختلف أشكالها تقف عائقاً أمام تقدم مثل هكذا خطوة, وكذلك إن تحقيق سياسية الاعتدال يقف على النظام الحاكم إذ إن مدى تطبيقه يقع على عاتق الحكومات العربية , فدور الحكومة هو تعزيز سياسة الاعتدال وتحقيق الجانب الديني والقانوني والاجتماعي من الاعتدال وهو غاية الشعوب العربية, ومن هنا كانت انطلاقتنا نحو تعزيز هذه السياسية لترتقي الشعوب العربية بأسمى معاني الاعتدال بعيداً عن التطرف والغلو الذي يتصف به المسلمون دون غيرهم من الديانات الأخرى .أما منهجية البحث فهي في الحقيقة إطار نظري من خلال التجارب التي مرت بها الدول العربية أمام التحديات التي تواجهها من إرهاب وتطرف .خطوات البحث تتجه إلى تكوين سياسة موحدة تتبناها الدول العربية للوقوف بوجه التحديات القائمة والتي مثلتها أزمة التطرف وصياغة حوار بناء بين جميع أفراد المجتمع لتكوين حكومة فعالة تواجه جميع المخاطر وتحقق العدالة السياسية والاجتماعية والقانونية.أهم التوصيات والنتائج التي توصل إليها الباحث وهي أن الإسلام جاء لتحقيق العدالة الاجتماعية وإنصاف المظلوم وأكد على كل أشكال التعاون بكافة مسمياتها , وان تحقيق الاستقرار السياسي يقودنا إلى الاعتدال ومن خلاله تتحقق الديمقراطية لنصل إلى نتائج مفادها تحقيق الأمن المجتمعي ومراعاة حقوق الإنسان فكلما تعمقت هذه القيم في المجتمعات العربية اقتربنا إلى مفهوم الأمن والاستقرار , وأي خرق في هذه المفاهيم قد يؤدي إلى نتيجة وهي تدهور أوضاعنا الأمنية والاجتماعية , وأنها ليست صفة ينبغي أن تحتكرها جماعة أو حركة أو حزب إسلامي بل ينبغي أن تكون صفة الأمة الإسلامية جمعاء ER -