TY - JOUR ID - TI - The Conditions of Personal Interpretation in Imitating Judiciary شرط الاجتهاد في تقليد ولاية القضاء AU - Aqeel Abdul Razaq Affan Alhamadany عقيل عبد الرزاق عفان الحمداني PY - 2009 VL - 1 IS - 3 SP - 69 EP - 109 JO - Anbar University Journal of Islamic Sciences مجلة جامعة الأنبار للعلوم الإسلامية SN - 20716028 27068722 AB - Praise be to Allaah, who created creations and put the balance, and prayers and peace be upon whom God gave wisdom and good statement, and on his family and companions and those who followed him with charity.After.God Almighty created creation, sent the apostles, and sent down the books; for people to do the premium, and to rule justly, justice is a corner, and a solid asset, by the heavens and the earth, which is the trust of God Almighty assigned to His slaves in his land, prophets and successors, that God orders you to lead To her people, and when you judge among people to judge by justice, Allaah exhorts you with Him, because Allaah was poison.It is a precious veil, and the status of God is great, the Prophet said : ((The premiums to God on the platforms of light on the right of Rahman الرحمن, and both hands right: those who adjust in their judgment and their family and what they have gone)) ().Therefore, the judiciary in Islam was the clear picture to achieve justice, which God commanded; to preserve rights, and establish borders.The practical reality of the judicial process in the history of Islam has witnessed the achievement of this great purpose.The importance of this duty is assigned to the person of the Prophet (s), or whoever is succeeded by the Prophet (s). Then he was the successor after him. Because the inability of the caliph or the head of state to carry out all the duties himself, the judiciary was made a state to be assumed by those chosen by the caliph. For serious, spoil more than fit.Perhaps one of the important conditions that we have seen to be highlighted in this research is: knowledge of the legal provisions or attain the rank of diligence.Judiciary in Islam is not a judgment of defamation, fancy or abstract reason, as is the case in positive systems, but rather the judiciary of God's law and arbitration of its approach, since justice, which is the core of the judiciary and its truth, is to follow the rule of God home as Imam Shafi'i () (), or Is the ruling, including God revealed as Ibn al-Musli () ().That is why this research was an answer to the judge's fortune with the science that qualifies him for this great task.

الحمد لله الذي خلق الخلائق ووضع الميزان، والصلاة والسلام على من آتاه الله الحكمة وحسن البيان، وعلى آله وأصحابه ومن تبعه بإحسان. أما بعد.فإن الله تعالى خلق الخلق، وأرسل الرسل، وأنزل الكتب؛ ليقوم الناس بالقسط، وليحكموا بالعدل، فالعدل ركن ركين، وأصل متين، به قامت السموات والأرض، وهو أمانة الله تعالى كلّفها عباده في أرضه، أنبياء وخلفاء، إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا وَإِذَا حَكَمْتُمْ بَيْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ إِنَّ اللَّهَ نِعِمَّا يَعِظُكُمْ بِهِ إِنَّ اللَّهَ كَانَ سَمِيعاً بَصِيراً( ).وهو منقبة كريمة، ومنزلة عند الله عظيمة، قال النبي : ((إن المقسطين عند الله على منابر من نور عن يمين الرحمن ، وكلتا يديه يمين: الذين يعدلون في حكمهم وأهليهم وما ولوا))( ). لذلك كان القضاء في الإسلام هو الصورة الجلية لتحقيق العدل الذي أمر الله به؛ لحفظ الحقوق، وإقامة الحدود.ولقد شهد الواقع العملي لمسيرة القضاء في تاريخ الإسلام تحقيق هذا المقصد العظيم.ولأهمية هذا الواجب أنيط بشخص النبي ، أو بمن يستخلفه النبي . ثم كان للخلفاء من بعده. ولعدم قدرة الخليفة أو رئيس الدولة على مباشرة كل الواجبات بنفسه جُعل القضاء ولاية من الولايات يتقلدها من يختاره الخليفة، فلذلك حرص العلماء على ضرورة تواذفر شروطٍ أو صفاتٍ في القاضي مستمدة من نصوص الشرع وقواعده العامة تؤهله لممارسة هذا الواجب؛ حتى يحقق القضاء مقصده، ولا ينحرف عن الجادة، فيفسد أكثر مما يصلح.ولعل من بين الشروط المهمة التي رأينا أن يسلط عليها الضوء في هذا البحث هو: العلم بالأحكام الشرعية أو بلوغ رتبة الاجتهاد.فالقضاء في الإسلام ليس حكماً بالتشهي أو الهوى أو العقل المجرد، كما هو الحال في النظم الوضعية، بل هو قضاء بشرع الله وتحكيم لمنهجه، إذ العدل الذي هو لبّ القضاء وحقيقته إنما هو اتباع حكم الله المنزل كما قال الإمام الشافعي( )( )، أو هو الحكم بما أنزل الله تعالى كما قال ابن الموصلي( ) ( ).لهذا كان هذا البحث إجابة عن حظّ القاضي من العلم الذي يؤهله لهذه المهمة العظيمة. ER -