@Article{, title={The Semantic Origin of Irregularities in Maqayis Al- Luga Lexicon " Language Standard" التأصيل الدلالي لما شذ عن القياس في معجم مقايس اللغة}, author={م.د. إدريس سليمان مصطفى}, journal={College Of Basic Education Researches Journal مجلة ابحاث كلية التربية الاساسية}, volume={15}, number={1}, pages={519-540}, year={2018}, abstract={Designating some utterances in "Mu'jam Maqyis Al- Luga" as being irregular arouses the attention of the lexicon scholar and the common reader alike. Actually, this book has a unique phenomenon which hardly exists in other lexicons. This is due to the fact that Ibn Faris stood alone at handling a methodological establishment of root derivations .It is true that Ibn Faris compiled his lexicon on a verbal bases following the alphabetical order of roots as well as the circulation system which he adopted single- handedly. However, he did pay much attention to the semantic origin of roots which almost comprised all the roots listed in his lexicon .The idea of this research approves Ibn Faris's concepts on the one hand and contradicts them on the other. The contradicts is based on referring utterances. Some of which are referred to their semantic origins after scanning some lexicons and books which deal with linguistic utterances. It is not possible to refer all utterances to their origins as it takes a long time detailed information. The methodological approach is based on reviewing the utterances, which Ibn Faris considered irregular , in such books as (Mu'jam Al-Ain) –The eye lexicon, (Al-Ishtiqaq book)- The book of derivation, (Jamharat Al-Luga)- The assemble of language, (tahtheeb Al-Luga) –The emendation of language, (Al-Sahah)- The book of emendation and other linguistic books.Using certain semantic connections, the research aims at finding semantic links which can relate the utterances under consideration to the general semantic origins.

يعد إطلاق لفظ شاذ على عدد من الألفاظ في معجم مقاييس اللغة أمرا لافتا لانتباه الدارس للمعجم والقارئ فيه؛ إذ تكاد تكون ظاهرة فريدة لهذا المعجم إذا قيس بغيره، فلا يكاد يكون لها وجود في معاجم أُخر، ومرد ذلك إلى أن نهج التأصيل الدلالي لمشتقات الجذور انفرد به ابن فارس في معجمه، وصحيح أن ابن فارس بنى المعجم على أساس لفظي قائمًا على الترتيب الألفبائي للجذور واتباع نظام التدوير الذي تفرد به أيضا، غير أنه أولى التأصيل الدلالي في الجذر عناية فائقة تكاد تكون شاملة لجميع الجذور التي أوردها في معجمه.إن فكرة البحث مؤيدة لفكرة ابن فارس من جانب ومخالفة له من جانب آخر، إذ كانت المخالفة مبنية على رد الألفاظ التي عدَّها شاذة لأصول دلالية؛ إذ رددنا عينات منها إلى أصولها من خلال استقراء المعاجم والكتب التي عنيت بالألفاظ اللغوية، ولم يكن متاحاً رد جميع الألفاظ إلى أُصولها؛ لأن المقام لم يكن ليسعها، وقد كان المنهج في البحث قائما على مراجعة الألفاظ التي قال ابن فارس بشذوذها في معجم العين وكتاب الاشتقاق وجمهرة اللغة وتهذيب اللغة والصحاح وعدد من الكتب اللغوية؛ محاولة ايجاد روابط دلالية تعيد من خلالها تلك الألفاظ إلى دائرة الأصل الدلالي العام وذلك بقرينة دلالية رابطة.} }