TY - JOUR ID - TI - The background of the reception in the Arabstraditionalrhetoric and criticism. المرجعية الثقافية لنظرية التمقي في التراث النقدي والبلاغي عند العرب AU - Maryam Abdul Rahman al-Naemi مريم عبدالرحمن النعيمي PY - 2017 VL - IS - 73 SP - 885 EP - 918 JO - Diyala Journal of Human Research مجلة ديالى للبحوث الانسانية SN - 29573807 29575699 AB - This studyattempts at picturing the phenomenon of receiver in the cultural background of the rhetorical and critical tradition awayfrom the externaleffectswhichaccompanied the development of theالعدد الثالث والسبعون مجلة ديالى / 7102888rhetoricalterms. On the light of that, the article drives its data from oral reception, religiousreception and the rhetorical perspective in itsnaturalcontext as a space to linguisticoriginality and articulatedminds on the creativityprocesswhich has been widelyacknowledged in its golden age. In particularly, in the pre-Islamicagewhichstartedwith the usage of memory currant at itscontext of orality. The article attemptsalso to shed lights on the reception of religiousdiscoursesstartingfrom the beginning of Al-Fatiha of Quran, thangraduallymoved to the development of perception whichmatched the aestheticimpressionistmethodology, and endingwith the uniqueness of the artistic image thataimed at attracting the receiverthroughinterpreting the textemotionally. All of thatwasrequired to highlight the picture of reception in the rhetorical and critical tradition alongwith the fertile land thatembarkedit via variousthinkingways.Keywords: Orality, reception, tradition, rhetoric, reference, culture, text, criticism, thinking, context

الممخصتحاوؿ ىذه الد ا رسة أف تقد صورة عف ظاىرة المتمقي في المرجعية الثقافية لمت ا رث النقديوالبلاغي، بمعزؿ عف التأثي ا رت الخا رجية التي جاءت تباعا مع تطور المصطمحات البلاغية،وفي ضوء ذلؾ ارتأى البحث أف تكوف أط ا رفو مستمدة مف التمقي الشفاىي، والتمقي الديني،والمنظور البلاغي في سياقو الفطري، بوصفو موطنا للأصالة المغوية، وحنكة القريحة،وحصافة الفطنة في العممية الإبداعية المشيود ليا بالنبوغ، والمتفوقة برصانتيا في عصرىاالذىبي؛ أي بما تستدعيو الظروؼ التي عاش فييا العربي ػ في عصر ما قبؿ الإسلا عمىوجو التحديد ػ منذ توظيؼ تداعي الذاكرة في سياقيا الشفاىي، كما حاوؿ البحث أف يمقيالضوء عمى تمقي النص الديني في قدسية البدء بفاتحة ) اق أ ر( التي نزؿ بيا القرآف، ث تدرَّجالبحث إلى تنامي م ا رحؿ الحس الذوقي الذي يعادؿ نيج التمقي الجمالي الانطباعي، وصولاإلى خصوصية الصورة الفنية التي سعت إلى جذب المتمقي بحممو النص عمى دلالاتوجدانية. كؿ ذلؾ كاف بمثابة لزو لتأكيد صورة التمقي في الت ا رث النقدي والبلاغي، والأرضالخصبة التي احتضنتيا بالاستناد إلى الخبرة الذوقية مف مناحي التفكير المختمفة. ER -