@Article{, title={Features of the Supremacy and its preoccupations in the contemporary Iraqi theater ملامح السوبريالية واشتغالاتها في العرض المسرحي العراقي المعاصر}, author={Mohamed Hussein Habeeb محمد حسين حبيب and Moukhlid Jaid Sahib مخلد جايد صاحب}, journal={Basic Education College Magazine For Educational and Humanities Sciences مجلة كلية التربية الأساسية للعلوم التربوية والإنسانية}, volume={}, number={43}, pages={1332-1344}, year={2019}, abstract={This research included four chapters, the first (the methodological framework) of the research, which includes the problem of research, importance and need, the purpose of it, the limits and the definition of terminology. The second contains on three sections: The first topic: Suprealism conceptually that is combined two axes, the first is supranality, and the second is the impact of the postmodernist trend on the supranial. The second topic: it discussed the approaches of the Superealism in the arts. the third topic: it dealt with the supranational preoccupations in the theatrical presentation that includes two axes: the foreign models and the arabic models; the third chapter presents sample of research as the exhibition of the drama (Interview) by director Akram Essam. The research ended with the results, conclusions, recommendations and suggestions, then a list of references and supplements then followed by a summary of the research in English. One of the most important conclusions: Subrealism plays theatrical in real life aspects only without the intervention of the passion of the director, the supranational theater does not need a text to interpret it, expressively expressive by showing the truth itself rather than simulated, which makes persuasion more effective.

اشتمل البحث على اربعة فصول، وهي الفصل الاول (الاطار المنهجي) للبحث، ويتضمن مشكلة البحث واهمية والحاجة اليه وهدف البحث وحدوده وتحديد المصطلحات وجاء الفصل الثاني بثلاث مباحث: المبحث الاول: السوبريالية مفاهيمياً، وضم محورين، عني الاول بماهية السوبريالية. والثاني تأثير اتجاه ما بعد الحداثة على السوبريالية. اما المبحث الثاني: فقد ناقش مقاربات السوبريالية في الفنون والمبحث الثالث: فقد عني باشتغالات السوبريالية في العرض المسرحي، وتكون هذا المبحث من محورين: الاول للنماذج الاجنبية، والمحور الثاني نماذج عربية وعني الفصل الثالث بتحليل عينة البحث عرض مسرحية (انترفيو) للمخرج(اكرم عصام) وانتهى البحث بظهور النتائج والاستنتاجات والتوصيات والمقترحات ثم قائمة المصادر والمراجع والملاحق ثم خلاصة البحث باللغة الانكليزية. ومن اهم الاستنتاجات: تشتغل السوبريالية مسرحياً في الجوانب الواقعية الحياتية فقط دون تدخل عاطفة المخرج فيها، المسرح السوبريالي لا يحتاج الى نص يفسره، تتجلى السوبريالية مسرحياً بواسطة اظهار الحقيقة نفسها بدلا من محاكاتها وهذا ما يجعل الاقناع اكثر فاعلية.} }