@Article{, title={The Rhythmical Beauty in AL_Wasity Painting things جمالية الإيقاع في رسوم الواسطي}, author={Fazarah K. Kareem فزارة كاظم كريم}, journal={Ahl Al-Bait Jurnal مجلة أهل البيت}, volume={1}, number={23}, pages={695-721}, year={2019}, abstract={The current research is marke (THE RHT YMCAL BEAUTY IN AL_WASITY PAINTIN TINGS), is astudyin the harnony and the beauty of AL_wastty baIntings.Arab and Islamic Art is never without its aesthetic rhythmic both in terms of the structural characteristics Owaldalalat interpretive It has not been without visual pleasure accompanied by signs of aesthetic and cognitive and sensory linking meaning to the idea of work basically, Wasti and is one of the flags of Islamic art, which looked great and the uniqueness of its own technical school, for Hampadi laws built thoughtfully, I've wanted to Wasti, that Ahakiq fun aesthetic purely through its transition between meaning sensory and educational to the intuitive and emotional Hermit with pure aesthetic rhythm act. This aesthetic orientation, which brought him Wasti graphics worthy of research, especially if what has taken Kaaha esthetic,. And it ensures Find four chapters: - contained the first chapter: 1-on research problem 2-importance and need for 4. The research 5. determine terminology., The second chapter included the theoretical framework and previous studies. Has been discussing it three: - First topic: - aesthetic rhythm in art 2. section Althanialgamal in Islamic art the third section Agheiha included in the technical elements (color, line and shape). The fourth chapter dealt with: findings, conclusions and Aalmguetrhat Altusiat.wanthy search and display sources.

إنَ البحثَ الحالي الموسوم (جماليةالإيقاع في رسوم الواسطي)، هودراسةٌ عن إلايقاع وجمالياته في رسوم الواسطي، فالفن العربي الإسلامي لم يخلُ يوماً من الجمالية الإيقاعية سواء على مستوى الخصائص البنائية أوالدلالات التأويلية إذ لم يخلُ من متعة بصرية تصاحبها دلالات جمالية ومعرفية وحسية تربط المعنى بفكرة العمل الأساس، ويعد الواسطي واحداً من أعلام الفن الإسلامي الذي أبدع وتفرد بمدرسة فنية خاصة به، لهامبادئ وقوانين بُنيت بشكلِ مدروس، لقد أراد الواسطي،ان يحققُ متعة جمالية خالصة من خلال إنتقاله ما بين المعنى الحسي والتربوي إلى الحدسي والوجداني المتوحد مع الفعل الخالص لجمالية الإيقاع. إن هذا التوجه الجمالي، الذي أتت به رسومات الواسطي جديرة بالبحث خصوصا إذا ماتم تناوله كإيقاع جمالي،. وعليه تضمن البحث أربعة فصول:- إحتوى الفصل الأول:1-على مشكلة البحث 2-اهميته والحاجة اليه 4- هدف البحث 5- تحديد المصطلحات،اما الفصل الثاني فقد تضمن الإطار النظري والدراسات السابقة.فقد كانت مباحثه ثلاثة:- المبحث الأول:- جمالية الايقاع في الفن 2- المبحث الثاني الجمال في الفن الإسلامي أما المبحث الثالث فقد تضمن الإيقاع في العناصرالفنية (اللون والخط والشكل). اما الفصل الرابع تناول: النتائج والإستنتاجات واالمقترحات والتوصيات.وانتهى البحث بعرض المصادر.} }