@Article{, title={Exploring Impoliteness Strategies in Arthur Miller’s Death of a Salesman: A Stylistic Study}, author={Isa Atallah Salman}, journal={AL-ADAB JOURNAL مجلة الآداب}, volume={}, number={129}, pages={77-90}, year={2019}, abstract={The current study is mainly intended to explore linguistic realizations of impoliteness strategies employed in speeches uttered by the characters in Death of a Salesman written by the American playwright, Arthur Miller. Occurrences of impoliteness strategies in the data are searched for and then quantitatively counted. Ninety-five impolite speeches are extracted as the data and analysed in terms of Culpeper’s model (1996) so as to unwrap the aesthetic function of language. The analysis reveals that the most dominant impolite speeches are mirrored by positive impoliteness (utilizing taboo words) which constitute 37% followed by bald impoliteness constituting 21%, negative impoliteness (invading the other’s space) constituting 9.5%, sarcasm or mock impoliteness constituting 6.32%, negative impoliteness (scorn or ridiculous) constituting 6.32%, negative impoliteness (associating the other with a negative aspect explicitly) constituting 5.3%, positive impoliteness (calling the other names) constituting 4.22%, positive impoliteness (inappropriate identity markers) and (disassociating from the others) constituting 3.17% and withhold politeness (being silent) and (failing to thank) constituting 1%, respectively. The findings show a manifestation of lack of edification and morality during the characters’ interaction. The characters’ disharmony and mutiny move the plot of the drama forward and tandem evoke the interest of the audience. Accordingly, the study significantly concludes that such characters’ unfriendly interaction, profanity and disequilibrium reflect the domestic and social severity of life and the psychological persecution due to the middle-class anxieties during the postwar II period in America which are liable to be highlighted via a thought-provoking dramatic embodiment.

تهدف هذه الدراسة بشكل أساسي إلى كشف الادراكات اللغوية لاستراتيجيات عدم التهذيب المستعملة في الالفاظ التي نطقت بها شخصيات مسرحية (موت بائع متجول) للكاتب المسرحي الأمريكي آرثر ميلر. و من ثم البحث عن حالات ورود الاستراتيجيات غير المهذبة في بيانات ثم احصائها كمياً, و استخراج خمسة وتسعين لفظا غير مهذب, و تحليل هذه الالفاظ طبقا لنموذج كولبيبر (1996), من اجل ابراز الوظيفة الجمالية للغة. و لعل التحليل يكشف عن هيمنة الالفاظ السائدة في البيانات, و التي تتسم بعدم التهذيب الإيجابي و ذلك ب (استعمال الفاظ محضورة) و شكلت نسبتها الاحصائية 37٪ , و يليها عدم التقارب الذي يشكل 21٪ ، في حين شكلت الالفاظ غير المهذبة و التي اتسمت بسلبيتها و مصداقها (الاعتداء على حرية الآخر) ما يقارب 9.5٪ ، و من جانب اخر شكلت الفاظ السخرية و الذكاء الوهمي نسبة مقدارها 6.32٪ ، و كذلك نجد بروز ظاهرة عدم التهذيب السلبي و الذي مثلته اشكال (الازدراء و السخرية) و قد شكلت نسبة 6.32٪ ، و عدم التهذيب السلبي (ربط الآخر بالجانب السلبي بشكل صريح) شكلت نسبة 5.3٪ ، كما و شكلت ظاهرة قلة الإيجابية و تمظهرت بمظهر (النداء بأسماء الأخرين) نسبة 4.22٪ ، و كذلك تجسدت ظاهرة قلة الايجابية بمظاهر اخرى اهمها: (الهوية غير الملائمة) و (الفصل عن الآخرين) و كانت نسبتها ما يقارب 3.17٪ فيما شكلت ملامح اخرى اهمها حجب المداراة (الإنصات) و (عدم الشكر) نسبة 1٪. و هذه النتائج باختلاف نسبها مثلت بشكل واضح و جلي انتاج خطاب يفتقر الى وعي في التعامل التنويري والأخلاقي بين الشخصيات من خلال قنواتها التواصلية فهناك تنافر وتمرد بين شخصيات المسرحية و لعلها عناصر اسهمت بشد المتلقي نحو المسرحية. و اظهرت لنا المسرحية ان هناك تفاعلا تعوزه روح الود بين شخصيات المسرحية مثلته الالفاظ النابية التي خلقتها حياتهم غير المستقرة على المستوى الاجتماعي و السياسي مما ولد اضطهادا نفسيا قاسته الطبقة الاجتماعية الوسطى خلال مدة الحرب العالمية الثانية في امريكا و التي جسدها المسرح الدرامي المثير للتفكير.} }