@Article{, title={Religious Identity in Iraqi Poetry (2003- 2015) الهُويّة الدينية )في شِعر التَّفعيلة العراقي ( 2003- 2015م}, author={Ahmed Jamil أحمد جميل and Mohamed Faleh Al - Jubouri محمد فليح الجبوري}, journal={Journal of Arabic Language and Literature مجلة اللغة العربية وادابها}, volume={1}, number={29}, pages={71-92}, year={2019}, abstract={Religious identity as a belief and practice that helps individuals to promote a sense of belonging to the community, and to strengthen the cohesion of man with his brother by force; to unify the identity of her followers, but on the other hand can be counted fertile ground for the growth of identity conflicts, especially when they violate their symbols and sanctities, Which is different with it intellectually or behaviorally, and thus the member of this identity can not escape the bars of extremism and intolerance; because it reads the religious truth in one eye according to the visions and measurements of the binoculars contradictory once defiled this speech, and others sanctify this speech in line with the ambition and interests of T to reach uniqueness, and the pyramid of excellence in religious narcissism. , This rift is like a theme in which most of the texts of religious religious identity were

الهوية الدينية بوصفها اعتقاداً وممارسة تساعد الافراد على تعزيز الشعور بالانتماء إلى الجماعة , وترفد تلاحم الإنسان مع اخيه بالقوة ؛لتوحيد هوية معتنقيها ,ولكنها في جهة ثانية يمكن عدّها أرضية خصبة لنمو الصراعات الهوياتية خاصة عندما تُدنس وتُنتهك رموزها ومقدساتها ,أو تذهب الهوية الدينية إلى إلغاء الآخر المختلف معها فكرياً او سلوكياً, وبهذا لا يمكن للمنتمي لهذه الهوية الهرب من قضبان التطرف والتعصب لها ؛لأنه يقرأ الحقيقة الدينية بعين واحدة وفق رؤى ومقاييس الثنائيات المتضادة مرّة يُدنس هذا الخطاب , وأخرى يُقدس هذا الخطاب تماشياً مع طموح ومصالح الذات للوصول إلى التفرد , وهرم التميز في النرجسية الدينية , هذا التصدع مثّل موضوعاً تضمخت به اغلب نصوص الهوية الدينية الشعرية} }