TY - JOUR ID - TI - The Family of Al Damad Seyed Mohammed Salih Al Damad Al Ha'iri as a model أسرة آل الداماد السيد محمد صالح الداماد الحائري أنموذجاً AU - lect. Eshraq qais Faisal Al Ta'i م. إشراق قيس فيصل الطائي PY - 2019 VL - 6 IS - 1 SP - 269 EP - 295 JO - KARBALĀʾ HERITAGE Quarterly Authorized Journal Specialized in Karbalāʾ Heritage مجلة تراث كربلاء SN - 23125489 24103292 AB - Kerbala became a destination for the prophet (p.b.u.h. ) progeny's followers after Imam Hussein's martyrdom. Many others intended to settle in the city and gradually a core of a small city grew and after centuries it became a big religious city with a scientific hawza ( a religious school) a place where students from all over the world came to acquire knowledge of different sciences. The city contained a lot of scholars and scientific families that played an important and prominent role to defend it and to participate in its scientific and cultural rise that enriched Kerbala with many sciences. They had also a great role in the events that happened at their time. Scientific families appeared in Kerbala that participated in its development and political events change. Among those families was the family of Damad. It is a Persian word means son – in- law in Arabic. He was known by Seyed Mohammed Salih bin Seyed Hassan bin Seyed Yousif Al Mosewi entitled ( Arab) Al Ha'iri, known by Damad, due to his father's marriage with the daughter of scholar Seyed Ali Al Tebateba'i ( Sahib Al Reyadh). He was brought up within a glorified and honorable family. He received his religious sciences under the supervision of teachers and sheikhs known by glory and high knowledge, such as his father Seyed Hassan, his uncle Seyed Mehdi Tebateba'i Sherif ul Ulema, and Seyed Ibrahim ( Sahib Al Dhewabit). Then, he worked in the legal occupations, teaching, and religious reference. He took part in the battle of Mohammed Najeeb with Kerbala liberal people in Thi Al Hujja ( 1258 H.) dated with the word ( Ghadear Dem). His most prominent writings were Zehr ul Reyadh, it is a margin to Reyadh Al Mesa'il, Sefa' Al Reodha, , it is a margin to Al Reodha Al Beheyah, Al Muhethb fe Al Uosul or muhethb Al Qewanean, and Al Tejeri we Al Ijtihad

أصبحت كربلاء بعد استشهاد الإمام الحسين () مقصدًا للزوار من محبي أهل البيت عليهم السلام، كما قصد مجاورتها عدد كبير منهم فتشكل شيئاً فشيئاً نواة مدينة صغيرة ما لبثت إذ تحولت بعد قروناً إلى مدينة دينيّة كبيرة و نشأت فيها حوزة علمية فصارت مأوى أفئدة العلماء وطلبة العلم من كلّ حدب وصوب لينهلوا من علومها ، حيث ضمّت بين أحضانها كثيرًا من العلماء والأسر العلمية التي أدّت دورًا بارزًا ومهمًّا في الدفاع عنها، والمساهمة في نهضتها العلمية والفكرية، وكان لهم دورٌ كبير في الأحداث التي حصلت في عصرهم ، ومن هذه الأسر أسرة آل الداماد : وهي كلمة فارسية تعني الصهر باللغة العربية، وعرفوا آل الداماد بالسيد محمد صالح ابن السيد حسن ابن السيد يوسف الموسوي الشهير بـ(عرب)الحائري المعروف بالداماد، لمصاهرة والده بالعلامة السيد علي الطباطبائي (صاحب الرياض) على كريمته ، حيث ترعرع في أحضان أسرة عرفت بأثيل المجد ورفيع الشرف، وتلقَّفَ علومه الدينية على أيدي أساتذة ومشايخ عرفوا بالتقوى وسعة الاطلاع، منهم: والده السيد حسن، وخاله السيد مهدي الطباطبائي، وخاله الآخر السيد محمد المجاهد الطباطبائي ،وشريف العلماء ،والسيد إبراهيم صاحب الضوابط ، ثم اشتغل بالوظائف الشرعية والتدريس والمرجعية وشارك مع أحرار كربلاء في واقعة محمد نجيب باشا في ذي الحجة عام 1258هـ، المؤرّخة بلفظة (غدير دم)ومن أبرز آثاره العلمية: زهر الرياض وهي حاشية على رياض المسائل ، صفاء الروضة وهي حاشية على الروضة البهية ،المهذّب في الأصول أو مهذب القوانين ، التجري والاجتهاد ER -