@Article{, title={What Abu Ja`far disagreed with (may Allah have mercy on him) Surat Al-Baqarah is a Model Collect and guide ما خالف فيه أبو جعفر نافعاً (رحمهما الله) سورة البقرة أنموذجاً جمعاً وتوجيهاً}, author={Shallal nagim kalaf شلال نجم خلف صالح}, journal={Journal of Al-Farahidi's Arts مجلة آداب الفراهيدي}, volume={11}, number={37-2}, pages={77-94}, year={2019}, abstract={After the reconciliation of God Almighty to me and at the end of this research I would like to state what I did and as the researchers usually did in the summary statement and the conclusion of their work I worked hard to prove the Quranic word in the text in the line of the quran, and indicated the movement of the word in the margin as required by the title indicating the name of the sura and verse number, The reading of these two beautiful Sheikhs, and how to pronounce each one of them in the quran word, and those who agreed with this reading, as well as those who disagreed with reading, with the guidance of reading as much as I could, and showed the argument of the readings in every way, and I tried to take reading from the book Mbesut son of Mehran the study deals wath the oldest book that the researcher ever used that Ast And I did not have what I need when Ibn Mahran go to the other books, and the study has taken a short translation a short translation of the great imams Abu Jaafar and Nafaa (may God have mercy on them) in the preface with the mention of a number of their elders and their students taking into account the abbreviation and to clarify what the research needs easily, The reader has read with the correct attribution of the Prophet. Therefore, I advise the students of knowledge to complete the research in the rest of the Holy Quran to benefit the students of science. At the end of my the researcher, He admitted that the effort of the bastard is not without default, and God Almighty asked to accept our work and makes it purely for the face, yes it is the Lord and yes advocate.

بعد توفيق الله تعالى لي وفي نهاية هذا البحث اود بيان ما عملته وكما جرت عادة الباحثين في بيان خلاصة وخاتمة عملهم فقد عملت جاهداً في اثبات الكلمة القرآنية في المتن بخط المصحف وبرواية حفص عن عاصم (رحمهما الله)، وبينت حركة الكلمة في الهامش حسب ما يقتضيه المقام مشيراً الى اسم السورة ورقم الآية، وبينت وجوه قراءة هذين الشيخين الجليلين، وكيفية نطق كل واحد منهما بالكلمة القرآنية، وذكرت من وافقه بهذه القراءة، وكذلك من خالفوه بالقراءة، مع توجيه القراءة ما أمكنني ذلك، وبينت حجة من قرأ وبكل وجه، وقد حاولت أخذ القراءة من كتاب المبسوط لإبن مهران في أغلب أماكن البحث لأنه أقدم الكتب التي استخدمتها في البحث، وعند عدم وجود ما أحتاج اليه عند ابن مهران أذهب الى الكتب الاخرى، وقد قمت بترجمة مختصرة للإمامين الجليلين في التمهيد مع ذكر بعض من شيوخهم وبعض تلاميذهم مراعياً الاختصار وبيان ما يحتاجه البحث بصورة مبسطة، ولا أعني بالخلاف ضعف أو شذوذ القراءة، إنما هو من باب التيسير على الأمة من الله سبحانه وتعالى، فكل من قرأ من القراء قرأ بإسناد صحيح عن النبي ، وفي ختام بحثي المتواضع اعترف أنه جُهد المُقِل ولا يخلو من التقصير، وأسأل الله سبحانه وتعالى ان يتقبل أعمالنا ويجعلها خالصة لوجهه، إنه نعم المولى ونعم النصير .} }