TY - JOUR ID - TI - Shape in contemporary porcelain in Europe الشكل في الخزف المعاصر في أوربا AU - Rasul Jabr Mahmoud Shuhaib رسول جبر محمود شهيب PY - 2019 VL - IS - 129 Supplement SP - 689 EP - 712 JO - AL-ADAB JOURNAL مجلة الآداب SN - 1994473X 27069931 AB - Shape diversity in contemporary European ceramics is considered as a major obstacle to specifying the nature of this variety, and its inconsistence in the European potter, and then in the European potters in general. Thus , this continuous diversity is looked upon as a real problem that could not be reached because its edges are multiple and because they are not fixed at one end (artist) as well as the spread and development of technology in ceramics and their direct impact on the structure of formal organization. The researcher tried in this current study (shape in contemporary ceramics in Europe) to find characteristics as to determine the nature of this diversity in the form and find the common denominators between ceramic works and their transformations. This study consists of four basic chapters. The first chapter deals with the research methodology, the problem of research, its importance, the need, its objectives and its limits, while the second chapter deals with its theoretical framework and indicators,It includes the following researches :First: - The first research: -Shape in contemporary ceramic art.Second: - The second subject: -a. Technology in Contemporary European Ceramics.As well as the terms mentioned in the research, while the third chapter deals with research procedures and analysis of samples, which number (3)The fourth chapter is specialized in recommendations, conclusions, proposals, sources and research results, the most important of which are as follows:1. The diversity of the shape in contemporary European ceramics according to geometric patterns such as the spherical shape, through which the icon of the traditional porcelain is made.2. Modernize new formal organizations.3. According to new and innovative formulations.4. The shape ( the figure) included the artist's realization of the significance of his contents and ideas despite the abstraction of the ceramic piece.

يُعد التنوع الشكلي في الخزف الأُوربي المعاصر من الصعوبات الجمة التي تقف حائلا بين تحديد طبيعة هذا التنوع، وعدم ثباته عند الخزاف الاوربي الواحد، ومن ثم عند الخزافين الأوربيين بشكل عام. وعليه يُعد هذا التنوع المستمر اشكالية حقيقية لا يمكن التوصل الى حلولها لأن أطرافها متعددة ولأنها غير ثابتة اصلا عند الطرف الواحد منهم (الفنان) فضلاً عن انتشار وتطور التقنية في الخزف وما لها من تأثير مباشر في بنية التنظيم الشكلي فيها. حاول الباحث في بحثة الموسوم بــ (الشكل في الخزف المعاصر في أُوربا) ان يجد سمات وخصائص لتحديد طبيعة هذا التنوع في الشكل وايجاد القواسم المشتركة بين الاعمال الخزفية وتحولاتها.تتكون هذه الدراسة من أربعة فصول أساسية ، اختص الفصل الاول بمنهجية البحث، مشكلة البحث واهميته والحاجة إليه وأهدافه وحدوده في حين اختص الفصل الثاني بإطاره النظري ومؤشراته، وشمل المباحث الاتية: اولا: المبحث الاول: الشكل في فن الخزف المعاصر.ثانيا: المبحث الثاني:أ. التقنية في الخزف الاوربي المعاصر.فضلا عن المصطلحات التي وردت في البحث ، فيما اختص الفصل الثالث بإجراءات البحث وتحليل العينات التي كان عددها (3) اما الفصل الرابع فقد اختص بالتوصيات والاستنتاجات والمقترحات والمصادر وبنتائج البحث والتي جاء اهمها على النحو الاتي:1.جاء التنوع في الشكل في الخزف الاوربي المعاصر على وفق نظم هندسية كالشكل الكروي مغادراً من خلالها أيقونة الخزف المعهود.2. استحداثه تنظيمات شكلية جديدة.3. جاء على وفق صياغات شكلية مبتكرة وجديدة .4. شمل الشكل تحقيق الفنان الدلالة لمضامينه وافكاره على الرغم من تجريدية القطعة الخزفية. ER -