TY - JOUR ID - TI - Persian influence on foods in the first Abbasid period صدی الأطعمة الفارسية في أدب العصر العباسي الأول AU - Ali Asvadi علي أسودي AU - Abdollah Hosseini عبدالله حسیني PY - 2019 VL - 1 IS - 80 SP - 403 EP - 432 JO - Diyala Journal of Human Research مجلة ديالى للبحوث الانسانية SN - 29573807 29575699 AB - Food in its cultural identity is one of the characteristics of the material culture of each people. The Abbasid period witnessed an interactive interaction among the emancipated peoples in the Islamic community of Persia, Turk and other nationalities. This acculturation led to the transfer of a wide range of cultural features from science, literature and culture that melted into the literary mold of the Golden Age It has emerged that the first Abbasid era was characterized by the nature of the civilizations that came in and manifested in it and its manifestations and flourished the era of what has happened in this era of interaction, interaction and acculturation and based on the principle of acquaintance, it creates the civilization and make it in the process of development and development towards the quantity There is no civilized civilization except that it was communicating with other civilizations and interacting and the food became one of the poetry and literary materials in their artistic paintings and their poetry pictures, which attracted the attention of the poets and writers, expressing the art of their superior taste and using them as a material in images and images. In the field of food and drinks, many Persian foods, drinks and tools have entered the Islamic culture and the Abbasid literature of the golden age, such as: Skakbaj, Khashkanan, Samaye, Luzing, Juzeng, Dushab, Dada, Dostafshar, Tarjara and ... indicating the extent of the Persian influence in this field on Islamic culture.

تعدّ الأطعمة في هویتها الثقافیة أحد ملامح الثقافة المادیة لکل شعب وقد شهد العصر العباسي تفاعلا حضاریا بین الشعوب المنصهرة في المجتمع الإسلامي من فارس وترک وغیرهما من الجنسیات فأدّی هذ التثاقف إلی نقل مجموعة واسعة من المعالم الثقافیة من علوم وآداب وثقافة انصهرت في القوالب الأدبیة في العصر الذهبي فقد ظهر أنَّ العصرالعباسي الأول قد اتّسم بطابع الحضارات الوافدة والمنصهرة فیه وتجلیاتها و ازدهر ذلک العصر لما حصل في هذا العصر من التمازج والتفاعل والتثاقف وبناءً علی مبدأ التعارف ،فإنه یصنع الحضارة الراقیة ویجعلها في مسیرة التطوّر والتنامي نحو الکمال ولا توجد حضارة راقیة إلا وهي کانت تتواصل مع الحضارات الأخری وتتفاعل وصارت الأطعمة إحدی مواد الشعریة والأدبیة في لوحاتهم الفنیة وصورهم الشعریة فبات مناط الاهتمام للشعراء والأدباء معبّرین فیها فن التذاهم الفائق واستخدامهم لها مادة في الصور والأخیلة و بذلک التفاعل اتسعت نطاقات الصور وقد قمنا برصد هذه الملامح والأثر الفارسي في مادة الأطعمة.وفي مجال الأطعمة والأشربة لقد دخل کثیر من الأطعمة والأشربة وأدواتها الفارسیة في الثقافة الإسلامیة والأدب العباسي في العصر الذهبي من أهمها :کالسکباج والخشکنان والسمیذ واللوزینج والجوزینج والنیمبرشت والدوشاب والداذي والدستفشار والطرجهارة و... ممّا یدلّ علی سعة الأثر الفارسي في هذا المجال علی الثقافة الإسلامیة . ER -