TY - JOUR ID - TI - The role of the Caliph Al-Mutawakil Al-Abbasi in revival of the Sunni (232-247 A.H/ 847-861 A.D) الخليفة المتوكل العباسي ودوره في إحياء السنة (232–247هـ/ 847– 861م) AU - Thamer Khalil Ibrahem ثامر خليل ابراهيم AU - Abdul Jabbar Mohsin Abbas عبد الجبار محسن عباس PY - 2019 VL - 6 IS - 17 SP - 95 EP - 116 JO - Al Malweah for Archaeological and Historical studies الملوية للدراسات الآثارية والتاريخية SN - 24131326 2708602X AB - The intellectual life was witnessed at the end of the first Abbasid era, especially after the succession of the caliph Al Maamon a serious intellectual stage, he neared a category of scientists and disperse, who were affected by foreign external inspirational from Greek and other thought, which opened the door to the thinkers to convert their telepathy and their imagination of the creator and the creatures to a religious approach and legislation were followed it and struggled to diffuse their thought consequently, confronted them some of the scientists and most famous Imam Ahmad bin Hanbal, but was unable to deter them to support the Abbasid caliph Al-Ma'moun and then Mu'tasim and then Alwathik of their views and orientations were these caliphs support the thought of the Mu'tazila until the ascension of the Caliph Al-Mutawakil to God Caliphate denied the words of the Mu'tazilah and supported the Sunnis and the community in sensitizing people from The danger of misguided ideas made Ahmed bin Hanbal a platform that would be right and end all the interpretations that planted the division and animosity among Muslims.

مرت الحياة الفكرية في نهاية العصر العباسي الأول خاصة بعد تولي المأمون الخلافة بمرحلة فكرية خطيرة، فقرب إليه فئة من العلماء والمفكرين الذين تأثروا بأفكارٍ خارجية مستوحاة من الفكر اليوناني وغيرها، مما فتحت باباً أمام المفكرين لتحويل ما يجول في مخيلتهم من تصورات عن الخالق عز وجل وعن المخلوقات الى منهج وتشريع ديني ساروا عليه وحاولوا أن ينشروا أفكارهم، فتصدى لهم بعض العلماء وأشهرهم الإمام أحمد بن حنبل، لكنه لم يتمكن من صدهم لمساندة الخليفة العباسي المأمون ثم الخليفة المعتصم ثم الخليفة الواثق لآرائهم وتوجهاتهم فكان هؤلاء الخلفاء يساندون فكر المعتزلة حتى اعتلاء الخليفة المتوكل على الله الخلافة فأنكر اقوال المعتزلة وساند أهل السنة والجماعة في توعية الناس من خطر الأفكار الضالة فجعل للأمام أحمد بن حنبل منبراً يصدح بالحق وأنهى جميع التأويلات التي زرعت الفرقة والعداء بين المسلمين. ER -