TY - JOUR ID - TI - Pictorial Features of the Psychological Dimension in the Quranic Context المظاهر التّصويريّة ذات البعد النّفسي في سياق التّعبير القرآني AU - Omer Raad Asaad عمر رعد اسعد PY - 2019 VL - 1 IS - 80 SP - 682 EP - 709 JO - Diyala Journal of Human Research مجلة ديالى للبحوث الانسانية SN - 29573807 29575699 AB - The language of the Quranic expression is described as renewable, expanding to a wide range of semantic levels according to the values of its structures. These structures vary in terms of employment dimensions, which are derived by the recipient through the nature of the context and the ways of its formation. Hence, the research in the context of the Qur'anic expression is associated with linguistic ramifications in reference to semantic contents. These contents are related to the values which raise the recipient's sense of beauty and develop his literary taste. This contributes to the production of his/her structures in a way that suits his uniqueness in expression. The Qur'anic context has semantic spaces that are exposed through the textual data and the possibilities afforded by the horizons of picturing and its aesthetic motives that draw the different conditions of human beings. According to this, this research aims to trace the context and to analyze the reflections of psychological dimension to which his/her pictorial units tends, and the implications of the aesthetic nature in picturizing feelings and emotions. Also, it aims to show the conditions of the human beings through the various modes of picturizing context in three levels of search: The first topic: (psychological picturizing through the appearance of colors). It is based on the fact that the color is a psychological speech embodies the psychological transformations and expresses the feeling that is referred to it.The second topic: (the decline of psychological meanings through the movements of the body). This is because these movements inherent self-significance and internal feeling which makes it an external language (sensual) that explain an internal implication (Psychological). The third topic: (psychological meanings formations by the effects of sound inspiration). It examines the functions of sound and its implications of psychological meanings, as the sound is the substance of the soul and its formations include the entries and is closely related to psychological meanings and expressions

توصف لغة التّعبير القرآني بأنّها متجددّة تتّسع لمستويات دلاليّة متنوّعة تبعاً لما تنماز به تراكيبه من قيم تتنوّع نحو أبعاد توظيفيّة يستنتجها المتلقّي عبر طبيعة السّياق وطرائق تشكّلاته , ومن هنا كانَ البحث في سياق التّعبير القرآني أمراً يلازم تفرّعات اللغة في الإشارة إلى مضامين دلاليّة تتّصل بقيم تثير في المتلقّي الإحساس بالجمال وتنمّي ذائقته الأدبيّة , فيسهم في انتاج تراكيبه انتاجاً يتناسب وخصوصيته المتفرّدة في التّعبير, إذ أنّ للسّياق القرآني فضاءات دلاليّة تتساوق عبر معطيات البناء النّصي وما تنفسح إليه آفاق التّصوير وبواعثه الجماليّة التي ترسم أحوال النّفس الإنسانيّة , على وفق ذلك كانت مهمة بحثنا تتّجه نحو تتبّع السّياق والوقوف عند تجلّيات البعد النّفسي الذي تحيل عليه وحداته التصويريّة , وما تنطوي عليه طبيعة الاثر الجمالي في تصوير المشاعر والانفعالات وبيان أحوال النّفس الإنسانيّة عبر طرائق التّصوير المتنوّعة في السّياق في ثلاثة مستويات بحثيّة , فكان المبحث الأول : (التّصوير الـّنفسي عبر مظهر الألوان) انطلاقاً من أنّ الّلون خطابٌ نفسيٌّ يجسّد التحوّلات النفسيّة ويعبّر عن الشّعور الذي تحيل إليه , والمبحث الثاني : (تداعي المعاني النّفسية عبر حركات الجسد) لأنّ هذه الحركات تضمر دلالةً نفسيةً وشعوراً داخليّاً يجعل منها لغةً خارجيّةً (حسيّة) تعبّر عن مضمون داخلي (نفسي) , والمبحث الثالث : (تشكّلات المعاني النّفسيّة بتأثير الإيحاء الصّوتي) , ويدرُس وظائف الصّوت وإيحاءاته بالمعاني النفسيّة , إذ أنّ الصّوت هو مادّة النّفس وتشكّلاته تشتمل على مداخلها وأنّه يرتبط ارتباطاً وثيقاً بالمعاني النّفسيّة والتّعبير عنها . ER -