@Article{, title={The Problem Of The Formation Of Shapes In Contemporary Ceramic Sculptures إشكالية تركيب الأشكال في المنحوتات الخزفية المعاصرة}, author={Imad Hammoud Tuwaij عماد حمود تويج and Saba Qais al-Yasiri صبا قيس الياسري}, journal={Journal Of Babylon Center for Humanities Studies مجلة مركز بابل للدراسات الانسانية}, volume={9}, number={3}, pages={79-114}, year={2019}, abstract={The art of ceramics, like the rest of the arts, is influenced by multiple levels in terms of its aesthetic appearance or its construction based on internal and external data that determine its appearance and establish a methodology or mechanism to show its structural structure.So the researchers sought in the first chapter to identify the problem of research and then determine the importance and then read the goals that were identified from the problem that the researchers seek to solve is the identification and disclosure of the problematic structure in the forms of ceramic sculptures in Iraq. Then search limits.The second chapter includes the theoretical framework, which is divided into two sections, the first concerned with the phenomenon of reference structure in the plastic art and the second provides the installation in ceramic sculptures. The two researchers arrive at the most important result of the theoretical framework as indicators that represent the foundations on which the researchers are based in finding the analysis and its results.The third chapter is devoted to research procedures.The fourth chapter included the results according to the results of the theoretical framework of the indicators and procedures of research to make recommendations and the end of the research by mentioning the list of sources approved, and the most important results:1. The complex elements of contemporary Iraqi ceramic sculptures vary between what is associated with the necessities of perceived structural organization and what is enhanced as cognitive influences.2. The structure is a transitional state in which the potter moves from one idea to another and from one method to another.3 - The hardness of the material as well as the diversity of technology used in the construction process eventually lead to the crystallization of structures through soft texture or coarse.

يتأثر فن الخزف مثل باقي الفنون بمستويات متعددة من حيث مظهره الجمالي او موضوعة بناءه على معطيات داخلية وخارجية تحدد تمظهره وتضع منهجية او الية لبيان البنية التركيبية له .لذا سعى الباحثان في الفصل الأول إلى بيان مشكلة البحث ومن ثم تحديد أهميته ثم قراءة الاهداف التي تحددت من المشكلة التي يسعى الباحثان إلى حلها وهي التعرف والكشف عن إشكالية التركيب في اشكال المنحوتات الخزفية العراقية.ثم حدود البحث .أما الفصل الثاني فيضم الإطار النظري الذي يقسم إلى مبحثين الأول يُعْنَى بظاهرة مرجعيات التركيب في الفن التشكيلي والثاني يقدم التركيب في المنحوتات الخزفية ليصل الباحثان إلى أهم ما أسفر عنه الإطار النظري كمؤشرات تمثل المرتكزات التي يستند إليها الباحثان في ولوج التحليل ونتائجه. أما الفصل الثالث فقد خصص لإجراءات البحث فقد خُصّص لتحليل نماذج عينة البحث البالغة (5) انموذجاً .أما الفصل الرابع فقد ضم النتائج على وَفْقِ ما أسفر عنه الإطار النظري من مؤشرات وإجراءات البحث وصولاً إلى تقديم التوصيات وأنتهى البحث بذكر قائمة المصادر المعتمدة، ومن اهم النتائج:1- تتنوع الوحدات المتركبة في المنحوتات الخزفية العراقية المعاصرة ، بين ما يرتبط بضرورات التنظيم البنائي المحسوس تارة ، وبين ما يتعزز كمؤثرات إدراكية .2-يمثّل التركيب حالة انتقالية ينتقل الخزاف عن طريقها من فكرة إلى أخرى ومن أسلوب إلى أخر.3-ان لصلابة الخامة وكذلك تنوع التقنية المستخدمة في عملية البناء تفضي بالنهاية الى بلورة تراكيب من خلال الملمس الناعم او الخشن .} }