@Article{, title={تقنيات الصورة الرقمية ودورها على الرسوم التوضيحية في الجرافيك الرقمي}, author={م.م. رشا شافي عبـد السادة جبر}, journal={LARK JOURNAL FOR PHILOSOPHY , LINGUISTICS AND SOCIAL SCIENCES مجلة لارك للفلسفة واللسانيات والعلوم الاجتماعية}, volume={3}, number={34}, pages={169-184}, year={2019}, abstract={The subject of the research is the use of digital techniques and programs, as tools by the artist emerged and developed by the development of digital technology has become a tool for the artist and the element of assistance in his work, which makes his ideas and creativity in his work.The digital image emerged from the beginning of impressionist thought and specifically (the division), which was the basis of the creation of the image, which was based on (point) and then developed digital technology and became small units known as the pixels and the fusion of these points produce a mosaic picture can not identify the features of the point , Where many artists have attracted this technology because it is a new technique, which is always sought by the creative artist, everything that is out of style and not touched.Art is the product of the creative activity of the artist and an honest expression of the interaction of life. There is no difference from its use of modern or traditional techniques to translate these feelings and a sense of artistic works that fascinate the beholders.The research includes four chapters. The second chapter deals with the methodological framework of research and its introduction to the problem of research, while the second chapter may deal with the concept of digital image and associated scientific knowledge. It also dealt with the concept of digital art and its methods of development and its most important technical features. It also dealt with the concept of illustrations which in turn helps to clarify the information contained in The second part of the chapter deals with the most important drawing programs used in the two-dimensional drawing with the identification of the tools of each program. The researcher decided to provide the most common programs in A program for painters (MS paint) program (Art Rage) program is the most commonly used (Photoshop).The third part of the chapter deals with the applications of graphic programs, the digital image in the illustrations. The researcher concluded with a number of indicators on which the research community was defined and a model of analysis was determined. The researcher reached a set of conclusions, recommendations, and suggestions.1. The modern techniques have greatly influenced the illustrations, which has enriched the creative process of the artist and presented his creations in a new way.. 2. Digital technology plays an important role in aesthetically illustrating graphics.The most important conclusions:1. The technique of producing illustrations is a contemporary means of producing paintings to rely on the world to produce paintings to rely on the virtual world of the surface of Basra. The technique of production depends on the tools (brushes, colors, brick, concrete effects added.2.The emergence of digital art came as a result of the development of a modern technique that helped the artist to accomplish works of a new kind. It does not receive in return what has been accomplished from traditional works other than the stages of the development of digital art techniques, it is a new art and not an alternative art..

المُـلخّص:يتلخص موضوع البحث في إمكانية استخدام التقنيات والبرامج الرقمية، بوصفها أدوات بيد الفنان ظهرت وتطورت بتطور التكنولوجيا الرقمية فأصبحت أداة للفنان والعنصر المساعد في عمله الفني والتي يصنع من خلالها أفكاره ويبدع في عمله. فالصورة الرقمية ظهرت منذ بداية الفكر الانطباعي وتحديداَ (التقسيمية) والتي كانت أساس انشاء الصورة والتي كانت تعتمد على (النقطة) ثم تطورت التكنولوجيا الرقمية وأصبحت عبارة عن الوحدات الصغيرة التي عرفت باسم الـ pixels)) وبامتزاج هذه النقاط تنتج لنا صورة موزائيكية لا يمكن استبان ملامح النقطة فيها، حيث استقطب العديد من الفنانين هذه التقنية لكونها تقنية جديدة وهو ما يبحث عنه الفنان المبدع دوماً كل ما هو خارج عن النسق وغير مستطرق. فالفن نتاج النشاط الإبداعي لدى الفنان وتعبير صادق عن تفاعل الحياة فلا يوجد فرق من استخدامه للتقنيات الحديثة او التقليدية لترجمة هذه المشاعر والإحساس الى اعمال فنية تبهر الناظرين. يتضمن البحث أربعة فصول ، عنى الفصل الأول منه الاطار المنهجي للبحث وطرحه لمشكلة البحث ، اما الفصل الثاني قد يتناول مفهوم الصورة الرقمية وما يرتبط بها من معرفة علمية ، كما تناول مفهوم الفن الرقمي واساليبه تطوره واهم سماته الفنية وتناول فيه ايضاً مفهوم الرسوم التوضيحية والتي بدورها تساعد على إيضاح المعلومات المتضمنة في المواد الصحفية المنشورة بطرق تمكنها من أداء رسالتها الى عامة القراء بأبسط الوسائل ، اما المبحث الثاني من الفصل نتناول اهم برامج الرسم المستخدمة في الرسم الثنائي الابعاد مع التعرف على أدوات كل برنامج ، فقد ارتأت الباحثة تقديم اكثر هذه البرامج شيوعاً لدى الرسامين وهي برنامج (MS paint) وبرنامج (Art Rage) والبرنامج الأكثر استخداماً هو (Photoshop) . اما المبحث الثالث من الفصل تتناول تطبيقات البرامج الجرافيكية الصورة الرقمية في الرسوم التوضيحية وخلصت الباحثة الى جملة من المؤشرات التي قامت على أساسها بتحديد مجتمع البحث وتحديد انموذج للتحليل، ومن ثم توصلت الباحثة الى مجموعة من النتائج والاستنتاجات والتوصيات والمقترحات، ومن اهم النتائج: 1.أثرت التقنيات الحديثة على الرسوم التوضيحية بشكل كبير إيجابي مما أدى الى أثراء في العملية الإبداعية للفنان وتقديم ابداعاته بشكل جديد. 2.تلعب التقنية الرقمية دوراً مهماً في إضفاء جانب جمالي لرسوم التوضيحية للمطبوعات الجرافيكية. ومن اهم الاستنتاجات: 1.تعد تقنية انتاج الصور التوضيحية وسيلة معاصرة لإنتاج لوحات فنية لاعتماد على العالم لإنتاج لوحات فنية لاعتماد على العالم الافتراضي لسطح البصرة، اذ تعتمد تقنية الإنتاج على الأدوات (فرش، الوان، باليته ، تأثيرات مضافة ملمس . 2.ان ظهور الفن الرقمي جاء نتيجة تطور تقنية حديثة ساعدت الفنان على انجاز اعمال من نوع جديد وهي لا تلقي بالمقابل ما تم إنجازه من اعمال تقليديه غير مراحل تطور تقنيات الفن الرقمي، فهو فن جديد وليس فناً بديلاً.} }