TY - JOUR ID - TI - Denial of Metaphysical causes in Dawkins' theory: a critical study نفي علل ما وراء الطبيعة في نظريّة دوكينز.. دراسةٌ نقديّةٌ AU - Fakhreddine Tabatabai PY - 2019 VL - 2 IS - 6 SP - 106 EP - 137 JO - Al-Daleel الدليل SN - 26176912 27090337 AB - It has almost been one and a half-century since Darwin presented his renowned theory, and perhaps no one envisaged nor Darwin himself that his theory would cause that much impact on all fields of human knowledge. The theory of evolution may not be an atheistic theory in itself, but it has been turned into an artifice of many atheists and skeptics for denying the existence of God and the supernatural. One of these atheists is Richard Dawkins who was able to become an authority in this regard by upgrading the theory of evolution. The range of views of this atheist was so broad that they could also reach the Muslim countries. The fundamental difference between the philosophers and atheists like Dawkins must be in understanding the principle of causality. Dawkins, though not bothered himself by discussing this principle as the philosophers did, but the approach of this biologist in explaining the evolving universe shows that he has conceived this principle in a complete materialistic sense. So, he only believes in what is called material causes or contributing causes in philosophy. But Muslim philosophers consider this view to be invalid, and they believe that the material cause is only one of the four real causes in nature.

الخلاصةمضى حوالي قرن ونصف القرن على طرح داروين (Charles Darwin) نظريّته الشهيرة، وربّما لم يكن لأحدٍ أن يتصوّر - حتّى داروين نفسه - أن تترك نظريّته هٰذه كلّ هٰذا التأثير في مختلف مجالات المعارف الإنسانيّة، وأن تتحوّل إلى بحثٍ واسعٍ في مختلف الفروع، ومنها فلسفة الدين والإلٰهيّات. فمع أنّ نظريّة التطوّر قد لا تكون نظريّةً إلحاديّةً بنفسها، إلّا أنّها أصبحت شمّاعةً لكثيرٍ من الملحِدين والشكّاكين لإنكار وجود الله وما وراء الطبيعة، ومن هٰؤلاء الملحدين ريتشارد دوکینز (Clinton Richard Dawkins) الّذي استطاع من خلال تحديث نظريّة التطوّر أن يُصبح أبرز المُنكرين لوجود الله في العالم، وقد اتّسع نطاق آراء هٰذا الملحِد لتصل البلدان الإسلاميّة أيضًا. ولا بدّ أن يكون الاختلاف الأساسيّ بين الفلاسفة والعلمانيّين مثل دوكینز هو في فهم "قاعدة العلّيّة"، فدوكینز مع أنّه لم يهتمّ بهٰذه القاعدة مثل الفلاسفة، ولٰكنّ نهج هٰذا الأحيائي في تفسير العالم التطوّريّ يبيّن أنّ تلقّيه لهٰذه القاعدة هو مادّيٌّ بالكامل، ولا يعتقد إلّا بالعلل الّتي يطلق عليها الفلاسفة "العلّة المادّيّة" و"العلّة الإعداديّة"، أمّا الفلاسفة المسلمون فيعتبرون هٰذه النظرة غير صائبةٍ، ويعتقدون أنّ العلّة المادّيّة ما هي إلّا إحدى العلل الحقيقيّة الأربع - الفاعليّة والصوريّة والغائيّة والمادّيّة - في عالم الطبيعة. ER -