TY - JOUR ID - TI - The Popular And Formal Attitude From Amazighian Case In Morocco 1956 – 1972 الموقف الشعبي والرسمي من المسألة الامازيغية في المغرب 1956-1972 AU - Assistant. Prof. Dr. SAAD TAWFIQ AZIZ AL-BAZAZ* أ.م.د.سعد توفيق عزيز البزاز PY - 2019 VL - 11 IS - 39 SP - 168 EP - 187 JO - JOURNAL OF HISTORICAL & CULTURAL STUDIES an academic magazin مجلة الدراسات التاريخية والحضارية SN - 20231116 88192663 AB - After the French occupation of Morocco in 1912, they tried to eliminate the Arab Islamic identity of the Moroccan population in general and the Berber Amazighs in particular. Due to the solidity of the religious and educational institutions in the cities, they headed towards the mountainous and desert regions where the Berber Amazigh population density was in an attempt to establish an entity separate from the Kingdom of Morocco on the basis of different ethnicities. French General Procurator General Leuti laid the cornerstone of the barbaric policy and sought legal drafting and norms for the barbarians to graduate on the basis of historical facts in what was known as "Berber custom". The French colonial policy in Morocco and the resulting influence in some of the emancipated elites, which found support from France under the guise of defending rights and freedoms. In order to preserve the French cultural presence in the direction that serves the goal of ancient colonialism, cultural and ethnic conflicts arose. People and activists, whether they are politicians and Islamists who are keen to link with the Arab Islamic field and the use of Arabic language and crafts when writing Amazigh Berber language The National Movement in Morocco has formulated the elements of identity and linked to Arabism, The Berber Amazigh sense of the priority of the struggle against colonialism was unwarranted. The Berber Amazighs remained fractured by the constant association of Amazigh identity with the idea of fragmentation and the Berber dahir, which was formulated by colonialism to separate the Arabs from Berber Amazighs. The Amazigh Berber participation in civil life has been eliminated after the events of the Skhirat. They belong to poor Bedouin rural areas and the Berber Amazigh question falls within the framework of the class struggle and within the framework of unequal development. Therefore, we must start from the principle of rapprochement between the Arabs and Amazigh Berbers and they are involved in the cause of the Moroccan nation and Islam, which unites them, which is the basic element of national identity away from the party, which leads to the deepening of the gap between Arabs and Amazigh Berbers

بعد احتلال الفرنسيين للمغرب عام 1912 حاولوا القضاء على الهوية العربية الإسلامية لسكان المغرب عامة والأمازيغ البربر خاصة، ونظراً لرسوخ المؤسسات الدينية والتعليمية في المدن توجهت نحو المناطق الجبلية والصحراوية حيث الكثافة السكانية الأمازيغية البربرية في محاولة لتأسيس كيان ينفصل عن المملكة المغربية على أساس اختلاف العرق لذا كلف المقيم العام الفرنسي الجنرال ليوتي وضع الحجر الأساس للسياسة البربرية والبحث عن صياغة قانونية واعراف للبربر لتخرج على أساس حقائق تاريخية فيما عرفت (بالعرف البربري). إن السياسة الاستعمارية الفرنسية في المغرب وما تمخض عنها من تأثير في بعض النخب المتفرنسة التي وجدت لها دعماً من فرنسا تحت غطاء الدفاع عن الحقوق والحريات ومن اجل الإبقاء على الحضور الثقافي الفرنسي بالاتجاه الذي يخدم هدف الاستعمار القديم أفرزت نزاعات ثقافية وعرقية، فهذه النزاعات تتشكل من عامة الناس والناشطين سواء كانوا من السياسيين والإسلاميين الذين هم احرص على الارتباط بالمجال العربي الإسلامي وعلى استخدام اللغة والحرف العربي عند كتابة اللغة الأمازيغية البربرية، لقد صاغت الحركة الوطنية في المغرب عناصر الهوية وربطتها بالعروبة والإسلام والتاريخ المشترك وأجلت البحث في قضية الأمازيغ البربر بسبب أولوية النضال ضد الاستعمار .كان أمراً غير مبرر، لذا ظل شعور الأمازيغ البربر منكسراً بسبب الربط الدائم للهوية الأمازيغية بفكرة التجزئة والظهير البربري الذي صاغه الاستعمار لفصل العرب عن الأمازيغ البربر، كما أن السياسة المركزية للدولة أدت إلى إقصاء المشاركة الأمازيغية البربرية في الحياة المدنية بعد أحداث الصخيرات. وان هؤلاء ينتمون إلى مناطق ريفية بدوية فقيرة وأن المسألة الأمازيغية البربرية تندرج في إطار الصراع الفئوي وفي إطار التنمية اللامتكافئ. لذا يجب الانطلاق من مبدأ التقريب بين العرب والأمازيغ البربر وأنهم مشتركون في قضية الوطن المغربي والإسلام الذي يوحدهم وهو العنصر الأساسي للهوية الوطنية بعيداً عن الحزبية التي تؤدي بالتالي إلى تعميق الهوة بين العرب والأمازيغ البربر. ER -