@Article{, title={Transudation Abundant in Prosody to Supreme Muslims Authority to Hibt ul Din Al Sherhstani ( died:1386 H.) رَواشِحُ الفُيُوضِ فِي عِلْمِ العَرُوضِ لِحُجَّةِ الإِسَلامِ العَلَّامَةِ هِبَةِ الدِّينِ الحُسَينِيِّ الشِّهرِسْتَانِيِّ (المُتوَفَّى 1386هـ)}, author={Dr. Muther Sulaiman Al Hilli الدكتور مضر سليمان الحلي}, journal={KARBALĀʾ HERITAGE Quarterly Authorized Journal Specialized in Karbalāʾ Heritage مجلة تراث كربلاء}, volume={6}, number={2}, pages={173-252}, year={2019}, abstract={abstract: The manuscript contained 43 pages written by the author's ( May Allah rest his soul) hand. He classified them in holy Najaf in 1322 H. as he mentioned that at its end. the manuscript is in an excellent condition with clear writing. After Basmelah ( in the name of God, the most Gracious, the most Merciful) the study starts with " thanks to God who honored us with poetry … " etc. Then the author divides the study topic into a preface, two requirements, and a complementation. The preface has four introductions: prosody definition, its subject, its purpose, and its establisher. The first requirement was about the principles. It included the principle meaning, the difference between poetry and prose, the principle parts. The second requirement was concerned with prosody that have no changes. It has some points. The first is about scanning. The second is about the famous meters. The third is about the standard in prosody and verses. The fourth is devoted to changing and ordering meters. The fifth is about the standard and the variety of meters and measures. the sixth is concerned with ordering contrived meters and classifying them. They are ten. The double meter of two different bases that have one hundred images. He chose twenty meters, the created meters. The seven matter is about deconstructing meters mentioning the meters groups.Finally, in measure obstacles. These are the poet's permission and restricted permissions. It has four sections. The first is about the wisdom of permission reasons. The second is concerned with vowels and the way of its recognition. The third is in limiting the permissions. The fourth is in explaining the permissions, then he mentioned ten uses and ended the study. The author has amendments to his speech where he proved them all in the verification. When he ended he put his stamp and date of publication, that was in 1322 H. in Najaf of Al Imear ( p.b.u.h.). All praise is due to God, prayer and peace be upon our master and prophet Mohammed and his progeny.

الملخص:ضَمَّت المَخْطُوطَةُ (43) صَفْحَةً، بِخَطِّ المُؤلِّفِ – عَلَيهِ رِضوَانُ اللهِ - وَقَدْ صَنَّفهَا فِي النَّجَفِ الأَشرَفِ سَنةَ (1322هـ)، كَمَا أَثبتَ ذَلكَ فِي آخِرهَا، والمَخطُوطةُ بِحَالَةٍ مُمتَازَةٍ، وَالخَطُّ وَاضِحٌ. تَبدأُ الرِّسَالَةُ بَعدَ البَسمَلَةِ بـ " الحَمدُ للهِ الَّذِي أَكرَمَنَا بِالشِّعرِ...." الَخ.ثُمَّ يَقسِمُ المُؤَلِّفُ مَوضُوعَ الرِّسَالَةِ عَلَى: مَطلَعٍ وَمَطلَبينِ، وَتَكمِيلٍ. أَمَّا المَطلَعُ فَفيهِ مُقَدَّماتٌ أَربَعٌ : تَعريفُ العَروضِ،وَمَوضُوعُهُ، وَغَايَتُهُ، وَوَاضِعُهُ. وَالمَطلَبُ الأَوَّلُ فِي الأَركَانِ، يَتَضَمَّنُ: مَعنَى الرُّكنِ، وَالتَّمْيِيزَ بَينَ الشِّعرِ وَالنَّثرِ، وَأَجزاءَ الأَركَانِ. والمطلب الثاني: فِي ذِكرِ سَوَالمِ البُحُورِ، وَفَيهِ أُمُورٌ، الأَوَّلُ: فِي التَّقطيعِ، وَالثَّانِي فِي البُحورِ المَشهورَةِ ، وَالثَّالثُ فِي المِعيَارِ فِي عِلمِ عَروضِ الأَشعَارِ، وَرَابِعٌ فِي تَغيِيرِ تَرتيبِ البُحورِ،وَالخَامِسُ فِي المِيزانِ فِي تَغَايُرِ البُحورِ وَالأَوزانِ، وَالسَّادِسُ فِي تَرتيبِ البُحورِ المُستَنبَطَةِ وَتَقسِيمِهَا عَلَى مُفرَدةٍ، وَعَدَدهُا عَشرَةٌ، وَالبُحورُ المُزدَوجةُ مِنْ رُكنَينِ مُختَلِفَينِ فَصُورُ إئتِلَافِهَا مِئةٌ، انْتَخَبَ مِنهَا عِشرينَ بَحرًا، وَالبُحورُ المُتولِّدةُ، وَالأَمرُ السَّابِعُ فِي تَفكِيكِ البُحُورِ وَيَذكرُ الدَّوَائِرَ. وَأَخِيرًا التَّكمِيلُ: فِي عَوَارضِ الأَفَاعِيلِ، وَهِيَ الزِّحَافَاتُ وَالعِلَلُ، وَفِيهِ أَربَعَةُ فُصُولٍ، الأَوَّلُ فِي حِكمَةِ وَضعِ العِلَلِ، وَالثَّانِي فِي الاعتِلالِ وَطَريقَةِ تَعيِينِهِ، وَالفَصلُ الثَّالِثُ فِي حَصرِ العِلَلِ، وَالفَصلُ الرَّابِعُ فِي تَفْصِيلِ العِلَلِ، ثُمَّ َيَذكُرُ عَشرَ فَوائِدٍ ويَختِمُ الرِّسَالَةَ. وَلِلْمُؤَلِّفِ اسْتِدرَاكَاتٌ عَلَى كَلَامِهِ، أثبتُّها كلَّها في التحقيق. وَعِندمَا يَنتَهِي يَضَعُ خَتمَهُ وَتَأريخَ التَّأليفِ، وَذَلكَ سَنةَ (1322هـ) فِي نَجَفِ الأَمِيرِ عَلَيهِ السَّلامُ. للسيد المؤلف طريقته الخاصة في طرح موضوع العروض تختلف كليًّا عن طرق من سبقه من العروضيين. وفي التحقيق شرحتُ ووضَّحتُ وَأَغنيتُ الموضوعَ بِالأمثلَةِ اللَّازمَةِ، وأترك للقارئ تقييم عمل المؤلف- عليه رضوان الله- وتقييم التحقيق ومدى الفائدة منه. وَالحَمدُ للهِ رَبِّ العَالَمين وَصَلَّى اللهُ عَلَى نَبِيِّهِ الصَّادِقِ الأَمِينِ وَعَلَى آلِهِ الطَّيِّبينَ الطَّاهِرينَ} }