TY - JOUR ID - TI - Qur’anic Intertextuality in Safiyuddeen Al-Hilli’s Poetry التناص القرآني في شعر صفي الدين الحلّي AU - As’ad Muhammad Ali An-Najjar أسعد محمد علي النجار PY - 2017 VL - 1 IS - 2 SP - 171 EP - 196 JO - Al-Muhaqqiq Journal مجلة المحقق SN - 25214950 29585422 AB - The present paper attempts to highlight the different types of Qur’anic intertexuality in Safiyuddeen Al-Hilli’s (died 750 A H) poetry as well as the influence of the glorious Qur’an on the poetry of this poet who descended from Al-Hilla, whose name has towered up and whose voice has risen high. In fact, Al-Hilli has drunk from the stream of the glorious Qur’an the most pleasant meanings, the purest expressions and the ways of intertextuality he has adopted in his poetry. We try to prove to history that the historians of literature have defamed his picture and fabricated lies towards him simply for one reason: his praise of Ahlul-Bait(the people of the PropheticHouse)(Peace be upon them), his imitation of their steps and his unmasking of their opponents.(We have another paper concerning that.)The methodology of the present paper has necessitated its division into an introduction, a preface and three chapters. We have indicated in the Introduction the reasons of choosing this title as well as its importance. In the Preface we have recorded Al-Hilli’s cultural biography together with the features of his age and environment. Chapter One studies ways of intertextuality of the Qur’anic vocable, which is known as the formal structure. We mean by that what the poet has used of the Qur’anic vocabularywith their Qur’anic meanings and religious signification. Chapter Two deals with the different types of intertextuality of the Qur’anic structure.Chapter Three studies the influence of the incidents in the Qur’anic stories and their events on the poet, together with the different types of intertextuality with the Qur’anic meaning in these stories and the range of his exploitation of the viewpoints in emphasizing a contemporary status to be disambiguated through the content of such stories.

يأتي هذا البحث ليبين صور التناص القرآني وأثر القرآن الكريم في شعر شاعر حلي سما اسمه وعلا صوته، ألا وهو صفي الدين الحلي (ت 750 هـ) الذي نهل من غدير القرآن الكريم أعذب المعاني وأفصح الألفاظ، وسبل التناص التي اعتمدها في شعره، لنثبت للتاريخ أن مؤرخي الأدب شوهوا صورته، وافتروا عليه الأكاذيب لسبب واحد هو مدحه آل البيت الأطهار(ع) والسير على خطاهم،وفضح مناوئيهم .اقتضت منهجية البحث أن يقسم على مقدمة ومدخل وثلاثة مباحث،أمّا المقدمة فقد بيّنت فيها أسباب اختيار هذا العنوان وأهميته، ودونت في المدخل سيرة صفي الدين الحلي الثقافية وملامح عن عصره وبيئته، وكشف المبحث الأول سبل التناص مع المفردة القرآنية، وهو ما يعرف بالبنية الشكلية أي ما استعمله الشاعر من ألفاظ القرآن الكريم بمعانيها القرآنية ودلالاتها الدينية، في حين تناول المبحث الثاني صور التناص مع التركيب القرآني، وأوضح المبحث الثالث تأثر الشاعر بوقائع القصص القرآنية وأحداثها وصور التناص مع المعنى القرآني في هذه القصص، ومدى استثماره لحيثياتها لتأكيد حالة معاصرة له يكشف غموضها بما ورد في هذه القصص . ER -