@Article{, title={The Entity between Light and Lamp Epistemological Study of the Problems of the Text and the Plurality of Reading In the Linguistical Modern Lesson الذّاتُ بين الضَّوْءِ والمصباح دراسةٌ إبستمولوجيَّة في إشكاليّات النَّصّ وتعدُّديَّة القراءة في رحاب الدَّرس اللِّسانيّ الحديث}, author={Emad Jabbar Kadhem Dawood Al-Omairi عماد جبّار كاظم داود العميري}, journal={Journal of The College of Education مجلة كلية التربية}, volume={2}, number={37}, pages={33-100}, year={2019}, abstract={The difference in the grasp of the subject of the text ,the concept and the limit does not mean, in my conception, that it is a preoccupation with no values, or a call without purpose, but rather the engagement and expansion of the knowledge the in a centralized of the entity that fragmentizes on orbits of human history, translated by different signals, signs and connotations in the light of value systems. If knowledge proceeds from a circle that shares a manifestation and an atrophy of a subject, from entity , thing and a relationship in a way that is spaced and convergent, then it is perceived, practiced, communicated, acted and intended - according to the reference of “who knew himself” - it inevitably seems to be shining and meaningful in all joints of existence, and the text is in it and to it in the way that it is a clarity and clarification, which, necessarily, witnessed in looking and reading, thought and interpretation.

إنَّ الاختلاف في إمساك موضوع النَّصّ مفهوماً وحدّاً، لا يعني ـ في تصوُّري اليسير ـ أنَّه انشغال بلا قيم، أو دعوة بلا هدف، بل يعني انشغال المعرفة واتساعها في مركزيَّة ذات تتشظَّى على أفلاك التاريخ الإنسانيّ، تترجمها إشارات وعلامات ودلالات مختلفة في ضوء أنظمة القيم.وإذا كانت المعرفة تنطلق من دائرة تشترك بين مظهر ومضمر، مِن ذاتٍ وشيءٍ وعلاقة على نحو مباعدة ومقاربة، ثُمَّ إدراك وممارسة وتواصل وفعل وقصد ـ بحسب مرجعيَّة "مَن عَرَفَ نفسَهُ" ـ فإنَّها لا محالةَ تبدو ألقاً ودلالةً في كلِّ مفاصل الوجود، والنَّصّ إنَّما يكون فيها ولها على نحو بيان وتبيين، وهو، بالضّرورة، شاهد عليها في النَّظر والقراءة والفكر والتَّأويل.} }