TY - JOUR ID - TI - The study of fictional elements in the Monazef Aljaraeem by Mohammad Reza Abdollah بررسي عناصر داستاني در رمان منظف الجرائم اثر محمد رضا عبد الله AU - Hossein CHeraghivash حسين چراغي‌وش AU - Tayebeh Fathi Iranshahi طيبه فتحي ايرانشاهي AU - Masoud Bavanpouri مسعود باوان‌پوري PY - 2019 VL - IS - 130 Supplement SP - 771 EP - 788 JO - AL-ADAB JOURNAL مجلة الآداب SN - 1994473X 27069931 AB - The narrative novel is part of the real or imaginary incident that exists in the author's mental cage. Modern writing explores the story and examines the relationship between the subject, emotions, thoughts and dreams of the author with the subject of the story. Mohammad Reza Abdullah is one of the young Egyptian writers who in his novels "Intelligence of Al-Jarām" addresses his mental and imaginative uprising of the events of 2050. In this novel, he talks about the life of the main character of the story, that is, Shahab, who, in view of the increase in crime and corruption and murder in the Arab countries and in the general world, has turned to a job that addresses the elimination of the effects of crime and, in this way, Misleads The present research has tried to use the descriptive-analytical method to study the narrative elements of this novel. The results of this study show that the plot and its elements have the most prominent role in encouraging the reader to read this novel. During the story he used the dialogue element (dialogue) and, along with it, the monologue is very small. The elements of time and space are merely limited to mentioning a number of vaguely vague terms that do not play much role in the novel.

رمان روايت بخشي از حوادث حقيقي يا خيالي موجود در قفس ذهني نويسنده است. داستان‌نويسي مدرن به واکاوي داستان و بررسي ارتباط بين موضوع، احساسات، افکار و رؤياهاي نويسنده با موضوع داستان مي‌پردازد. محمدرضا عبدالله يکي از نويسندگان جوان مصري است که در رمان «منظف الجرائم» به پبش‌بيني ذهني و خيالي خود از حوادث موجود در سال 2050 ميلادي مي‌پردازد. وي در اين رمان به روايت زندگي شخصيت اصلي داستان يعني شهاب مي‌پردازد که با توجه به ازدياد جرم و فساد و قتل در کشورهاي عربي و در ورايي کلّي کشورهاي جهان، به شغلي روي آورده که به پاک کردن آثار جرم مي‌پردازد و در اين مسير پليس را گمراه مي‌کند. پژوهش حاضر کوشيده است با استفاده از روش توصيفي – تحليلي به بررسي عناصر داستاني رمان مذکور بپردازد. نتايج پژوهش حاضر نشان مي‌دهد پيرنگ و عناصر سازندۀ آن بارزترين نقش را در ترغيب خواننده به خواندن اين رمان دارند. وي در خلال داستان از عنصر گفتگو (ديالوگ) به خوبي بهره برده و به موازات آن، مونولوگ بسيار کم است. عناصر زمان و مکان تنها محدود به ذکر چندين مورد به صورت مبهم است که نقش چنداني در رمان ندارند. ER -