@Article{, title={A civilized vision of the curricula of philosophical thought and its trends in the Islamic East رؤية حضارية لمناهج الفكر الفلسفي واتجاهاته في المشرق الإسلامي}, author={Asst. Professor: Dr : Aydah Muhammed Obeid. أ.م.د.عائدة محمد عبيد}, journal={Arab Scientific Heritage Journal مجلة التراث العلمي العربي}, volume={4}, number={43}, pages={163-214}, year={2019}, abstract={A civilized vision of the curricula of philosophical thought and its trends in the Islamic EastAsst. Professor: Dr : Aydah Muhammed Obeid.University of Mosul / College of Arts.AbstractThis research involves the civilized vision of the trends and approaches of philosophical thought in the Islamic Orient, whose objectives were to show Islamic philosophy and the pioneers of thought in it and the most important products that crystallized after its emergence in the Islamic world. There is no doubt that there is an Islamic cultural philosophical thought, which has its men, schools and curricula, and has its theories, features and characteristics, and we call it Islamic on the basis that it was established under Islam, and affected by its teachings and civilization, and the Muslims contributed to it in the east and west, contributed also by non-Muslims who included in Islamic care.This research comes close to the philosophical intellectual study with a deep-rooted historical framework to illustrate the parameters of the intellectual and cultural orientations, and emphasize the intellectual and historical aspects together because they are two ways that complement each other which means that each issue or intellectual issue that arises overlaps and mixes its means with accidents that philosopher has lived in this matter and constitutes its analytical and compositional image.The philosophical thought of any people is the living expression of the subjective cultural characteristics of this people, as well as being the product of a common civilized climate, especially in the industry of comprehensive human thought, which registers and gives great historical value to this human product. The realization of this intellectual pattern requires the creation of access to accommodate the law of practical application to reduce the adoption of spontaneous practices and

يتناول هذا البحث الرؤية الحضارية لاتجاهات ومناهج الفكر الفلسفي في المشرق الإسلامي الذي توجهت أهدافه إلى إظهار الفلسفة الإسلامية ورواد الفكر فيها واهم النتاجات التي تبلورت اثر ظهورها في العالم الإسلامي. وليس ثمة شك في أن هناك فكراً فلسفياً حضارياً إسلامياً، له رجاله ومدارسه ومناهجه، وله نظرياته، وخصائصه ومميزاته، ونسميه إسلامياً على أساس أنه نشأ في ظل الإسلام، وتأثر بتعاليمه وحضارته، وأسهم فيه المسلمون في المشرق والمغرب، وأسهم فيه غير المسلمين أيضاً ممن شملهم الإسلام برعايته.ويقترب هذا البحث من الدراسة الفكرية الفلسفية ذات الإطار التاريخي المتجذر فيها ليوضح معالم الاتجاه الفكري الحضاري فيها ويؤكد على الجوانب الفكرية والتاريخية معاً ؛ لأنهما طريقان يكمل بعضهما الآخر أي أن كل قضية أو مسألة فكرية تُطرح تتداخل وتمتزج وسائلها مع الحوادث التي عاشها الفيلسوف وهي بهذا الأمر تشكل صورتها التحليلية والتركيبية . ويعد الفكر الفلسفي لأي شعب من الشعوب هو التعبير الحي عن الخصائص الحضارية الذاتية لهذا الشعب، فضلا عن كونه نتاج مناخ حضاري مشترك ولا سيما في صناعة الفكر الإنساني الشامل والذي يسجل ويعطي قيمة تاريخية كبيرة لهذا الناتج الإنساني.وتحقيق هذا النمط الفكري يفرض إيجاد منافذ تستوعب قانون التطبيق العملي للتقليل من اعتماد الممارسات العفوية والانتقال إلى المرحلة العلمية لهذا الناتج الفكري.الكلمات المفتاحية : الحضارة، فلسفة إسلامية، مناهج، الفكر الفلسفي.} }