@Article{, title={The problem of the overlap of the novelist and his identification with his novelists and fictional characters The novel (shadows of the body of the banks of desire) Saad Saad Rahim model إشكالية تداخل الروائي وتماهيه مع رواته وشخصياته الروائية رواية ( ظلال جسد ضفاف الرغبة ) لسعد محمد رحيم إنموذجاً}, author={Ali Mahmoud Ahmed Ali علي محمود احمد علي and kawther Karim Ahmed كوثر كريم أحمد}, journal={Diyala Journal of Human Research مجلة ديالى للبحوث الانسانية}, volume={2}, number={81}, pages={18-49}, year={2019}, abstract={This research, which is marked by the problem of overlapping the novelist with his novels and narratives, is a novel of the shadow of the body of the desire of Saad Mohammed Rahim as a model that sheds light on a technical problem in which most Arab or non-Arab novelists, who write the novel in Arabic, And discuss and develop appropriate solutions to overcome them. This problem is a technical imbalance in the level of artistic creativity of the novel and reflected negatively on the product novel in terms of aesthetic and artistic, we tried in this research to show how this problem crystallized in Western literary criticism and how it was put and addressed there, and how it moved to the Arab novelist product, A clear feature of him, and what the reasons for this, and what is the position of the most famous novelists and how to pay attention to the need to overcome them and not falling into them, and how embodied - in our view - in the novel (shadows of the body of the banks of desire) of the late novelist (Saad Mohammad Rahim) .

يتلخص هذا البحث الموسوم بـ ( إشكالية تداخل الروائي وتماهيه مع رواته وشخصياته الروائية ؛رواية ظلال جسد ضفاف الرغبة لسعد محمد رحيم إنموذجاً ) بأنه يسلط الضوء على إشكالية فنية يقع فيها اليوم معظم الروائيين العرب أو غير العرب ممن يكتبون الرواية باللغة العربية ، ويحاول توضيح تلك الإشكالية ومناقشتها ووضع الحلول المناسبة لتجاوزها ، فهذه الإشكالية تعد خللاً فنياً على مستوى الإبداع الفني للرواية وتنعكس آثارها سلباً على المنتج الروائي من الناحية الجمالية والفنية ، فحاولنا في هذا البحث ان نبيِّن كيف تبلورت هذه الإشكالية في النقد الروائي الغربي وكيف تم طرحها ومعالجتها هناك ، وكيف انتقلت الى المنتج الروائي العربي وتجذرت فيه وأصبحت سمة واضحة له ، وما أسباب ذلك ، وما هو موقف أشهر الروائيين منها وكيف انتبهوا لها لضرورة تجاوزها وعدم الوقوع فيها ، وكيف تجسدت – من وجهة نظرنا– في رواية ( ظلال جسد ضفاف الرغبة ) للروائي الراحل ( سعد محمد رحيم ) .} }