TY - JOUR ID - TI - Alsyd Mohammed bin Masoom Al-mosewi Al-najafi (1269)and his literary group of bibliographies السيّد محمّد بن معصوم الموسويّ القطيفيّ النجفيّ (ت 1269 هـ) وفهارس مجموعته الأدبية AU - Karar Yas Khudhair Al- Fatlawi كرار ياس الفتلاوي AU - Ahmed Ali Mjeed AlHilli أحمد علي مجيد الحلي PY - 2019 VL - 6 IS - 3 SP - 181 EP - 290 JO - KARBALĀʾ HERITAGE Quarterly Authorized Journal Specialized in Karbalāʾ Heritage مجلة تراث كربلاء SN - 23125489 24103292 AB - Alsyd Mohammed bin Masoom Al-mosewi Al-najafi (1269)participated with his enemies in many different things, his contemporary is Alsyd Mohammed bin Malalah Al-qutaify Al- haery(1271). Alsyd Al-mosewi Al-najafi has been mentioned as one of the most important men in many books of biographies. Invaluable poetic group was gathered by Alsyd Mohammed Al-mosewi Al-najafi who was known for his loyalty and allegiance to prophet Mohammed. He wrote many poems talking about his loyalty to prophet Mohammed . The following essay is focusing on this poetic group. The essay shows the difference between the poetry of Alsyd Mohammed Al-mosewi Al-najafi and the poetry of Alsyd Mohammed Al-qutaify Al- haery. This group contains too much poetic and literary benefits which studies historical events and holy places and social issues through what Alsyd Al-najafi writes from prose and poetry. It was written to be personal notations in very narrow frames and special purpose to be made valuable for everyone who can read some of them in any literary and scientific forum. He did not considered to make it for his personal purposes. No one had heeded, it was in the shelves of many public and private libraries.

السيّد محمّد بن معصوم الموسويّ القطيفيّ النجفيّ )ت 1269 ه( اشترك بعدّة مشتركات مع سميه ومعاصره السيّد محمّد بن مال الله الموسويّ القطيفيّ الحائريّ )ت 1271 ه(، بحيث ذُكرا كرجلٍ واحدٍ في الكثير من كتب التراجم، فصلت هذه المقالة بينهما، وترجمت لكلِّ واحدٍ منهما على حدة، وسلّطت الضوء على مجموعة شعريّة قيّمة، جمعها النجفيّ الذي عُرف بولائه، إذ ملأ مجموعته بأسطر الولاء والمحبّة للنبيّ وآله صلوات الله عليهم وبعض الإخوانيّات، تأتي هذه الفهرسة للتمييز بين شاعرية النجفيّ والحائريّ، وللتعريف بمحتوى المجاميع الشعريّة التي تحوي الكثير من الفوائد الأدبيّة والشعريّة، والتي تؤرّخ لحوادث تأريخيّة وأمكنة قدسيّة، وقضايا اجتماعيّة حيّة، وذلك من خلال ما يكتب في طروسها من شعر ونثر، فهي كتبت لتكون مدوّنات شخصيّة في أُطرضيّقة ولغرضٍ خاص؛ ليستفيد منها الجامع يومًا ما، ويقرأ منها في مجالسه أو خطبه أو محافله العلميّة والأدبيّة، ولم يكن في حسبانه أن تكون مصنّفًا خاصّاً له، والكثير منها لم يلتفت إليه، وبقت في ردحٍ من الزمن على رفوف المكتبات الخاصّة والعامّة. ER -