@Article{, title={الخرق والالتزام المنهجي, بين النظري والتطبيقي في المُقدّمات دراسةٌ في منهجيَّات نقد نقد الشعر في العراق (2003-2017)}, author={عبد العظيم رهيّف السلطاني and جعفر محمد السرحان}, journal={Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل}, volume={27}, number={4}, pages={242-252}, year={2019}, abstract={This research deals with the monitoring of theoretical assumptions in books, letters and university papers, and researches published in newspapers and magazines in the field of criticism of poetry criticism in Iraq between 2003-2017. What has been said in these introductions about the monetary approach, as well as the extent of the commitment in the consideration of those introductions, or what was breached during the practice of the method.The study deals with the methods of critique criticism of poetry in Iraq, monitoring, describing, and analysis, on two levels in the field of cash criticism: First level: includes what the critic criticized for breach and commitment in the theoretical premises, located in the field of Second level: This is what we observe from the breach and commitment, signed by the critic of the same criticism, between his words of speech, and what has been violated, and commitment in the practice of application. The research also depends on the methodology of monitoring, description, and analysis to highlight the main points of these theoretical assumptions regarding the method.

يتناولُ هذا البحث رصد المُقدّمات النظريَّة في الكتبِ, والرسائلِ والاطاريح الجامعيَّة, والأَبحاث المنشورة في الصحفِ والمجلات, الواقعة في مجالِ نقد نقد الشعر في العراق بين عامي (2003-2017). وما قيل في تلك المقدمات من كلام حول المنهج النقدي, فضلًا عن بيان مدى الالتزام في ما نظّرتْ لهُ تلك المُقدّمات, أَوما تم خرقهُ أَثناء القيام بالمُمارسةِ التطبيقيَّة للمنهج. إذ يتكلَّم البحث عن منهجيَّات نقد نقد الشعر في العراق, رصدًا, ووصفًا, وتحليلًا, على مستويين في مجالِ نقد النقد هما:المستوى الأَول: ويتضمّن ما قالهُ ناقد النقد عن الخرقِ والالتزام في المُقدّمات النظريَّة, الواقعة في مجالِ النقدِ الإبداعي, أَما المستوى الثاني: وهو ما نرصدهُ من خرقٍ والتزام, وقع به ناقد النقد نفسهُ, بين ما يُقدّمهُ من كلامٍ نظري, وما تمُّ خرقهُ, والتزامهُ أَثناء مُمارسته التطبيقيَّة. كما يعتمدُ البحث منهجيَّة الرصد, والوصف, والتحليل, لتسليط الضوء على أهم ما جاء في تلك المُقدّمات النظريَّة بما يخص المنهج.} }