TY - JOUR ID - TI - نسق الاسترجاع في رواية (طشاري) لـ(أنعام كجه جي) AU - ضفاف عدنان اسماعيل PY - 2019 VL - 27 IS - 6 SP - 393 EP - 409 JO - Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل SN - 19920652 23128135 AB - It consider that it is important component featured in the provision phonograph about sentence from many questions and attension in order to become alms and to be more effect in the moleculars in the literature act . The narrative romancer take care of the period ( time ) component in order to understand it and clarify the limit distinction each one about the another.Person clung in time ( period ) since antiquity and he lived the trepidation premonition and sufferance then he became under the fact of time and essence , after that take place the reviewers attention than they became seeing for it important in the narrative field, delimit, stamg basically for it in the story – writer act, it consider that it is soul for it…It the text story- writer ( tashary ) who wrote in Iraqs, hands who ingenioused ( Aniamkeja ) who created in the novel blokes that considered it rourded about the hero ( Dr. Wardia ) with her memories diluted, sorrow, pain and Iraqi tradition in all details " says vogue, nouns, vocabulary local " and ability to find connections era uneven between the past associated with present time who is disconnected to tomorrow specific between returning and unreturning, between cultural rubble attempt to hang on with it, outflow, stampede in order to save the grace of life.

يُعدُّ الزمن عنصراً أساسياً متميزاً في النصوص الحكائية تُثار حوله جملة من التساؤلات والاهتمام ليغدو المحرك الفاعل والأكثر تأثيراً في جزئيات العمل الأدبي. لقد اعتنى السرد الروائي بعنصر الزمن في محاولة لفهمه ووضع حدود تميّز كل نوع عن الآخر.وأدرك الإنسان الزمن منذ القدم والتصق به وعاش هاجس الخوف والمعاناة، ووقعَ تحت طائل البحث والتفكّر للوصول إلى حقيقة ماهية الزمن، حتى وقع عليه نظر النقّاد فراحوا ينظرون لأهميته في المجال السردي محددين السمات الأساسيات له في مجال العمل الروائي، فهو بمثابة الروح لها . وفي النصّ الروائي طشاري) الذي كُتِب بأنامل عراقية أبدعته (انعام كجه جي) كانت قادرة على تشكيل شخوص الرواية، التي جعلتها تتمحور بالبطلة(الدكتورة وردية) وذكرياتها الممزوجة بالأسى والوجع والتراث العراقي بكلّ تفاصيله(الأمثال الشعبية، والأسماء، والمفردات العامية)، وتمكّنت من ايجاد علاقات زمانية متفاوتة بين الماضي المقترن بالحاضر المتطلع إلى غدٍ مغيب بين العودة واللاعودة، بين الإرث الثقافي ومحاولة التشبث به أو الهروب والفرار للحفاظ على نعمة الحياة. ER -