TY - JOUR ID - TI - Paradox in the Nineties’ Iraqi Poetry A study of Iraqi Palm series صورة المفارقة في الشعر العراقي التسعيني دراسة في سلسلة نخيل عراقي AU - Abdulameer Mutar Faili عبد الأمير مطر فيلي الساعدي AU - سجّاد عبد الحميد عدنان PY - 2019 VL - 21 IS - SP - 399 EP - 411 JO - Al-Bahith Journal مجلة الباحث SN - 22223002 2790220X AB - Paradox in the Nineties’ Iraqi PoetryA study of Iraqi Palm seriesProf. Abdulameer Matar Faily AlsaadiSet by: Sajjad Abdulhameed Adnan AlmosawiCollege of Education for HumanitiesKarbala UniversityAbstractThe differences between poetic voices shape the achievements as well as the standard which elicit a critical appreciation for a particular age of poetry. It has been granted that Iraqi poetry is especially known to carry the banner of modernity in all its aspects for so many generations. The nineties’ Iraqi poets, in particular, produced texts that reflect their exceptional visionary perception; this allows us to choose selections of their poetry to study the development of imagery. The study identifies paradox as an aesthetic technique with an argumentative force which could be semantically unique. The study examines five poetry collections published in “Iraqi Palm series” by five Iraqi poets from the nineties, they are as follows: (عمره ماء) by Aref Alsaadi, (محتشد بالوطن القليل) by Ajwad Mijbil, (تفاحة في يدي الثالثة) by Hussien Kasid, (قاب شفتين أو أشهى) by Mujahid Abulhail, (يعقوب الحزن الأخير) by Najah Al’ersan. This series is dedicated to publishing only the works of Iraqi creative writers, supervised by a group of specialists responsible for selecting the creative works based on specific standards. This series is worth examining as it embodies the creative standards which elicit critical appreciation. This study is divided into two sections: the first section focused on the paradox significance and importance, while the second section is dedicated to examining paradox in selections of the nineties’ Iraqi poetry. Finally the conclusion sums up the findings of the study.

خلاصة البحث تشكّل المغايرة في الأداء الشعري الهوية الإنجازية، أو المعيار الذي في ضوئه يتمُّ تحصيل الرؤية النقدية تجاه أيٍّ من الأجيال الشعريّة، ولقد صارَ من المسلَّم به أَنَّ للشعر العراقي خصوصيةً جعلتْ منه مناخاً ريادياً في حَمْله شعلة الحداثة بمختلف التجلِّيات، جيلاً إِثْر جيل، ولعلّ التسعينيِّين من شعراء العراق كانوا قد أنتجوا نصوصاً ذات مضامين تترجم الإدراك الشعريّ الرؤيوي الاستثنائيّ لديهم، ليتسنّى لنا هنا اصطفاء عَيِّنة من إصدارات عدد من الشعراء التسعينيِّين؛ لدراسة تطوّر وسائل تشكيل الصورة في نصوصهم، وتحديداً تقنية المفارقة، بوصفها إنجازاً جماليّاً ذا طاقةٍ حِجاجيّة تأخذ بلغة الشعر نحو الفرادة على الصعيد الدّلاليّ؛ والإصدارات الشعريّة هذه خمس مجموعات شعريّة أصدرتها(سلسلة نخيل عراقي)، لخمسِ شعراء تِسعينيِّين، وفق التسلسل الآتي:(عمره الماء) لعارف الساعدي، و(محتشد بالوطن القليل) لأجود مجبل، و(تفاحة في يدي الثالثة) لحسين القاصد، و(قاب شفتين أو أشهى) لمجاهد أبو الهيل، و(يعقوب الحزن الأخير) لنجاح العرسان، وهي_كما جاء في أوّل صفحات أغلفة المجاميع الشعرية_سلسلة إبداعية تعنى بنشر وتوزيع نتاجات المبدعين العراقيين حصراً وتتألّف من نخبة من المختصِّين والمعنيّين بشؤون الإبداع لانتقاء أسماء الشعراء وفق مقاسات الإبداع، ما جعلَ منها محطّةً مثيرة وجديرة بالدراسة؛ نظراً لاشتمالها على المسوّغ النقدي الذي يتحقق بسببٍ من هذا الاشتراط الإبداعيّ، وإنّ هذه الدراسة تقسم بعد خلاصة البحث هذه والتمهيد على مبحثين: أوّلُ مبحثٍ فيها مُخصَّصٌ لصورة المفارقة _الدّلالة والأهمية_، ويتلوه المبحث الثاني بعنوان صورة المفارقة في الشعر العراقي التّسعيني، في دراسةٍ لتجلّيات تقنية المفارقة ضمن نصوص شعراء العيّنة، ثمّ لتأتي بعد ذلك الخاتمة حاضنةً لأهمِّ النتائج التي انبثقت عن هذه الدراسة. ER -