TY - JOUR ID - TI - Henticity in the drawings of the baghdad groop for modern art الأصالة في رسوم جماعة بغداد للفن الحديث AU - Abdul hamza a- ameer عبد الحمزة عبد الأمير عبد الحسين AU - Gabbar hmaidi mohaisen جبار حميدي محيسن PY - 2020 VL - 1 IS - 36 SP - 106 EP - 119 JO - LARK JOURNAL FOR PHILOSOPHY , LINGUISTICS AND SOCIAL SCIENCES مجلة لارك للفلسفة واللسانيات والعلوم الاجتماعية SN - 19995601 26635836 AB - The current research (originality in the drawings of the Baghdad Modern Art Group) includes four chapters, the first chapter of which deals with the methodological framework of the research.It also included the importance of the research and the need for it as well as the goal of the research, which represents the following:The time limits of the research from 1951 to 1973.Spatial and Iraq, the objectivity is a group illustrations cartoons Baghdad group for modern art obtained by the researcher through books, magazines and the Internet.The second chapter includes two topics within the theoretical framework as well as previous studies.The third chapter included the research procedures by identifying the research community and its sample.Chapter three included a presentation of the results.1 - Authenticity is clearly realized in the drawings of the Baghdad Group for Modern Art, but it is relative and not absolute2 - achieved authenticity by a high level of form and content (expression) of the work of art, but the impact of artists Western methods led to a relative decline to achieve at the technical and stylistic level.The main conclusions include:1- Authenticity in the drawings of the Baghdad group is an originality with a different meaning than others can be called the deep originality as it was mixed with the deep cultural heritage of the civilization of Iraq.the fourth chapter contains a set of proposals and recommendations.

يتضمن البحث الحالي (الأصالة في رسوم جماعة بغداد للفن الحديث )أربعة فصول ، عني الفصل الأول منها بالإطار المنهجي للبحث فتناول مشكلة البحث التي تبلورت بالتساؤل : هل ان رسوم جماعة بغداد للفن الحديث أصيلة ؟واشتمل ايضا على أهمية البحث والحاجة إليه فضلاً عن هدف البحث الذين تمثل بالاتي: - كشف الأصالة في رسوم جماعة بغداد للفن الحديث.وكانت حدود البحث الزمنية من عام 1951- 1973م. والمكانية وهي العراق , اما الموضوعية فهي مجموعة مصورات رسوم جماعة بغداد للفن الحديث التي حصل عليها الباحث عن طريق الكتب والمجلات وشبكة الانترنيت.وقد تضمنّ الفصل الثاني مبحثان ضمن الإطار النظري فضلاً على الدراسات السابقة ، تناول المبحث الأول منهما مفهوم الأصالة والية رصدها في الفن أما المبحث الثاني فقد تضمن دراسة تاريخية ومعرفية لجماعة بغداد للفن الحديث .أما الفصل الثالث فقد اشتمل على إجراءات البحث من خلال تحديد مجتمع البحث وعينته, واختيار منهج لهذه الدراسة المتمثل بالمنهج الوصفي (تحليل المحتوى) وأداة البحث ، وفيه أيضاً ذكر لأهم الوسائل الإحصائية وتحليل عينة البحث .أما الفصل الرابع فقد تضمنّ عرضاً للنتائج فجاء من بين تلك النتائج:1- الأصالة متحققة بشكل جلي في رسوم جماعة بغداد للفن الحديث الا انها نسبية وغير مطلقة 2- تحقق الأصالة بنسبة عالية على مستوى الشكل والمضمون (التعبير) للعمل الفني لكن تأثر الفنانين بالأساليب الغربية أدى الى تراجع نسبي لتحققها على المستوى التقني والأسلوبي. ومن أهم الاستنتاجات :الأصالة في رسوم جماعة بغداد هي أصالة ذات مدلول مختلف عن سواها فبالإمكان تسميتها بالأصالة العميقة كونها امتزجت بالإرث الحضاري العميق لحضارة العراق .كما تضمن الفصل الرابع مجموعة من المقترحات والتوصيات ER -