TY - JOUR ID - TI - The Symbolism of the Satan in the Poetry of Badr Shakir Al-Siyab: Qasida ""Al-Laanat" as A Model رمزیة الشیطان فی شعر بدر شاکر السیاب: قصیدۀ "اللّعنات" نموذجًا AU - Ali Reza Hosseini علي رضا حسینی AU - Maryam Bakhshandeh مریم بخشنده AU - Ahmed Reza Heydariyan احمد رضا حیدریان شهری AU - Sobhan Kavousi سبحان کاوسي PY - 2020 VL - 10 IS - 1 SP - 103 EP - 120 JO - Journal Of Babylon Center for Humanities Studies مجلة مركز بابل للدراسات الانسانية SN - 22272895 23130059 AB - In religious teachings, an inviting to the good of light, angel and calling for the evil that has darkness, is called Satan. The name of Satan is mentioned in many verses of the Qur'an and prophetic hadiths, as well as in poems, stories and tales. But Satan is in literature, made up of poets and writers themselves and it differs from Satan in the heavenly books The poem "Al-Laanat", which Seyab wrote in the early fifties, is one of the odes devoted to the subject of Satan. This article aims to study through the descriptive-analytical method, the image of the Satan in this ode, and also the measure of the «Sayyab» effect of the political and social governor conditions on the Iraq and Arab worlds through the use of this symbol. The final outcome of this research shows that the disorder political and social situation of the ruling Arab community have had a great influence on the poet's spirit and has led him to use the many symbols in his poetry to express his inner ideas indirectly; Among these symbols is Satan Which is the symbol of the tyrannical rulers who oppressed the people and used traders, workers, sheikhs, monks and ... to achieve their evil ends. This symbol is shown in several pictures; Among the hatred of the Satan against Adam, his hostility to God and his guardians, the followers and companions of the Satan, Satan on the face of "Lamiaê" and ... .

یُسمّی داعي الخیر فی المعارف الدينية ـ وهو داع نورانیّ ـ بالمَلَک، وداعی الشرّ الظلمانی بالشّیطان. وقد ورد ذكر الشّيطان كثيراً في القرآن الکریم والأحاديث النبويّة وفی الأشعار والقصص والحكايات أیضا، غیر أنّ شیاطین الأدب من خلق الشّعراء والأدباء أنفسهم، وهی تختلف عن الشّیاطین الّتی تحکی عنها الکتب السّماویۀ. وقصیدۀ "اللّعنات" الّتی کتبها السّیاب فی مطلع الخمسینات(1952) إحدی القصائد الّتی عالجت موضوع الشّیطان. وهذا المقال یستهدف دراسۀ صورة الشّیطان فی هذه القصیدة ومدی تأثّر السیّاب بالأوضاع السیاسیّۀ والاجتماعیّۀ فی العراق والبلاد العربیّۀ عبر استخدام هذا الرّمز من خلال المنهج الوصفی التّحلیلی، فنری أنّ العوامل السیاسیّۀ والاجتماعیّۀ فی المجتمع العربی قد أثّرت تأثیراً بالغاً فی نفسیّۀ الشّاعر وجعلته یستخدم فی أشعاره رموزاً کثیرۀ للتّعبیر غیر المباشر عن مکنونات صدره، ومنها الشّیطان، إذ هو فی هذه القصیدۀ رمز للطّغاۀ المستبدّین الّذین کانوا یظلمون النّاس ویستغلّون التجّار والعمّال والشّیوخ والرّهبان للوصول إلی أهدافهم الخبیثۀ. وهذا الرّمز یتجلّی فی عدّة صور، منها: حقد الشیطان علی آدم، وعداوته لله واولیائه، وأتباع الشیطان وأصحابه، والشیطان فی صورة لمیاء، و ... . ER -