TY - JOUR ID - TI - خطاب السيدة زينب (عليها السلام) دراسة حجاجية في خطبتين AU - عصام راضي حسون المسعودي PY - 2019 VL - 21 IS - SP - 154 EP - 165 JO - Al-Bahith Journal مجلة الباحث SN - 22223002 2790220X AB - Summary of the searchThe researcher founded his dcmur study on two orations from the Speechers of Sayeda zainab bint Iman Ali bin abi Tilib Piace be upon tham He degen by post poning the Taminology they are 0ration He Fourd it means what was happening betwaan the comuni citive elements and the prence 0f the speaker and the listener was not avirtuel prisinco but it is a pragmatic presencc and then the researcher go to explane the meaning of the demur whish is the Demur bu Gnostie ignoring and Demur du fource and its four delidive demen sions they are contextually dimension holistic dimension morallg dmur delibration the research her sow that sayeda zainab peace be upon didn’t resor to the tow talk abont the image of I mam Hussein cpeace be upon her pracetical woridly dimension. Through aseries of names of the place addecl to main issues wuich was occupied the Cufies feeling the Future and in the most critical situation by an optististic out look . that sees their victory. Ms sayeda zainab nick names prophecy denoument and metal of the message clidly dut she meant .to purpose the word (descendant) which descendanct . which it cohsider onle dlood line corporality it decame faiths and affiation to the best of prophecy sinci it was founded paving Acca sation to cufies unervingig AL though an cared yazeed dad role in her declation she confronts the cufies and she must tell them what they mean by others. In her declamation she used active form of speech and faced the their great guilt while the speech 0f her dro ther zain EL-ABidine to them built for the (passive) f0rm of Speech fowe found him – knows the cufies himself . Im the som of who his women violated she dliss stolen looted hes finance and his kirs folk captured using past passive which teave. If he wanted to focus on the subject he could use active form for the verds. And cordel for them- but he focus on descriding what was happened of antiquities their doer is known to increase the Creacting hot on wory event.

ملخص البحثأسس الباحث دراسته الحجاجيةهذه على خطبتين من خطب السيدة زينب بنت أمير المؤمنين علي بن أبي طالب (عليهما السلام)، وبدأها بتأصيل للمصطلحات، وهي: الخطاب، فوجد أنه يعني ما يجري بين عناصر العملية التواصلية أي إن حضور المتكلم والمستمع ليس حضوراً افتراضياً، وإنما هو حضور واقعي آني، ثم عرج الباحث على معنى الحجاج وأنواعه، وهي: الحجاج بالسلطة، والحجاج بالتجهيل والمغالطة المعرفية، والحجاج بالقوة، وأبعاده التداولية الأربعة وهي: البعد السياقي، والبعد الشمولي، والبعد التعاملي والأخلاقي، والبعد التنظيمي الاستراتيجي مبينا ضوابط التداول الحجاجي.ورأى الباحث أنَّ السيدة زينب (عليها السلام)لم تلجأ في خطبتها إلى الكنايتين(خاتم النبوة) و(معدن الرسالة) بشكل عفوي، بل قصدتهما لتحمّل كلمة (سليل) التي أضيفت إليها الدلالة التي تراها لذلك السليل. تُعد سلالة دموية جسدية فحسب، صارت عقّدية إيمانية وانتماء إلى أرقى مافي النبوة منذ وجدت النبوة أيضاً. ممهدة بذلك للحديث عن صورة الحسين (عليه السلام) ببعدها العملي الدنيوي عبرَ سلسة من أسماء المكان المضافة إلى القضايا الاساسية التي كانت تشغل بال الكوفيين. وقد استشعرت المستقبل، وفي اكثر المواقف حرجًا، بنظرة متفائلة ترى ماحلّ بهم في كربلاء انتصاراً. وجاء اتهام السيدة زينب (عليها السلام) للكوفيين صائبًا وإن تغافل عن يزيد، فهي في أثناء هذه الخطبة إنما تواجه الكوفيين ولا بد من أن تحدثهم بما يعنيهم هم دون غيرهم. فهي في خطبتها بنت الأفعال للمعلوم، وواجهت الجناة بذنبهم العظيم في حين جاء كلام أخيها الإمام زين العابدين في خطابه لهم مبنيا للمجهول فنجده يعرّف الكوفيين بنفسه (( أنا ابن من انتهكت حريمُهُ، وسُلِبَ نعيمُهُ، وانتُهبت مالهُ، وسُبي عيالهِ)) مُستخدما الفعل الماضي المبني للمجهول الذي يترك الفاعل غير محدد. ولو شاء التركيز على الفاعل لاستخدم الصيغة المعلومة للأفعال واسندها اليهم، ولكنه آثر التركيز على وصف ذاته بما وقع عليها من آثار معلومة الفاعل ليزيد من تعظيم الحدث الجلل وتهويله. ER -