@Article{, title={Reflections on the scriptural approach; the knowledge of God as an example تأملات في الإتجاه النصي .. المعرفة الإلهية نموذجاً}, author={Mehdi Abdullahi مهدي عبد اللهي}, journal={Al-Daleel الدليل}, volume={2}, number={7}, pages={161-194}, year={2020}, abstract={The dominating methodology among Muslim scholars, especially in Sunni circles, is the necessity of adhering to religious texts (the Quran and hadith) in the area of religious teachings, in particular theology, and prohibiting the interference of reason in this area. This textual trend comes from the claim of the purity of knowledge that emerges from texts, which leads to the role of human intellect being useless or negative. This paper starts by sketching a precise and referenced image of this theory in religious teachings, especially in knowing God, and relies on the words of textualists themselves. We then aim at explaining the main arguments against this view, with there are at least three critiques directed at them.The first: The main claim of this view opposes religious text itself, because there are numerous religious texts that refer to the intellect having a primary role in religious knowledge. The second: Destablising the position of reason does not strengthen transmitted (al-naqli) evidence. Rather, relying on transmitted evidence without referring to rational principles is nothing but building on weak foundations. The third: Abandoning reason will not lead to an increase in the purity of religious teachings. Rather, such a claim from a scholar is elevating the level of human understanding and interpreting of revelation to be revelation itself.

المنهج السائد بين العلماء المسلمين وبخاصة في أوساط أهل السنّة، هو وجوب التمسّك بالنصوص الدينية (القرآن والروايات)، في نطاق المعارف الدينية وبخاصة العقائد، ومنع تدخّل العقل في هذا المضمار. وهذا الاتجاه النصّي ينطلق من ادّعاء نقاء المعرفة الناشئة عن النصوص، فیجعل للعقل الإنساني دوراً باهتاً أو سلبيّاً.نبدأ هذه المقالة برسم صورة دقيقة وموثّقة لهذه النظرية في نطاق معارف الدين وبخاصة معرفة الله مستندين في ذلك الى كلمات النصيين أنفسهم، ثم نسعى إلى بيان الانتقادات الرئيسية الموجّهة إلى هذه الرؤية. لقد واجهت هذه الرؤية ثلاثة انتقادات أساسية على أقل تقدير.الأول: إن المدّعى الأصلي لهذه الرؤية يخالف النصوص الدينية نفسها إذ بيّنت في موارد عديدة أن للعقل دوراً أساسيّاً في المعرفة الدينية.الثاني: إن تزلزل مكانة العقل لا يؤدي إلى تقوية الدليل النقلي، بل الاستناد إلى النقل دون الاعتماد على الأسس العقلية ما هو إلا بناءٌ على أسس واهية.ثالثا: إن طرح العقل جانباً لا يؤدي إلى مزيد نقاءٍ في المعرفة الدينية، بل إن صدور هذا الادّعاء من عالمٍ بمنزلة رفع مستوى الفهم والتفسير الإنساني للوحي إلى مرتبة الوحي نفسه.} }