@Article{, title={quran influence on Sayab's poetry الأثر القرآني في شعر السياب}, author={saeed abdelredha سعيد عبد الرضا خميس}, journal={Diyala Journal of Human Research مجلة ديالى للبحوث الانسانية}, volume={}, number={49}, pages={216-247}, year={2011}, abstract={This study aims to examine the impact of the Qur'an in the poetry of Badr Shakir Al-Sayab level style and single and structures and the idea based approach to inductive analytical. The Sayab of poets who read the Qur'an consciously and carefully and invested with the Koran culture wide, until it became the language Quranic need for technical and objective, but has become part of the hair and spirit.
After a repetition of the most prominent phenomena stylistic Quranic which affected Sayab and repetition in poetry Sayab such as abuse of the models naive, or Alillqh, and became a conduit for the interaction of language Sayab with the Quranic text in line with his psychological state, and contributed to intensify the case of questioning and thinking about the fate of the poet and his future.
and hired Sayab Section Quran in his poems, although an area of ​​this employment is limited, and wanted by the assurance of something to carry the listener to ratify it and Aousel his letter to the other.
either Altmanaa was used to him represents the wishes extensive and long associated with his personality and his environment and his illness, and of the unity of semantic and moral has totally with what was brought by the Holy Quran.
and hired Sayab also the style of the Koran dramatic choice to live footage of the social and political reality investor historical facts and Quranic stories.
used Sayab sometimes the idea Quranic after the re-formed poetic without quotation of the Qur'anic text, meaning it is seen as the idea and content.
noted in the texts of poetry to the symbols verses and curses of the first poets who Astelhmu those symbols and the finished Mathmlh himself from the emotion or the idea of ​​Batha the vitality and spirit.
Sayab and use what I call dialogue with the text of the Quran meaning it digests the Quranic text and re-produced in whole or in part felt as if the process of modification in the use of individual or a single Quranic new meanings

يسعى هذا البحث الى دراسة الأثر القرآني في شعر بدر شاكر السياب على مستوى الاسلوب والمفردة والتراكيب والفكرة معتمدا منهجا استقرائيا تحليليا .ويعد السياب من الشعراء الذين قرأوا القرآن بوعي وملاحظة دقيقه واستثمر مع هذه القرأة ثقافته الواسعة ،حتى صارت اللغة القرآنيه ضرورة فنية وموضوعية ، بل صارت جزءا من الشعر وروحه.
وبعد التكرار من ابرز الظواهر الاسلوبية القرآنية التي تأثر بها السياب والتكرار في شعر السياب مثل تجاوزا للنماذج الساذجة ،او الضبقة ،وصار معبرا عن تفاعل لغة السياب مع النص القرآني بما ينسجم مع حالته النفسية ،واسهم بتكثيف حالة التساؤل والتفكير بمصير الشاعر ومستقبله .
ووظف السياب القسم القرآني في قصائده رغم ان مساحه هذا التوظيف محدودة ،واراد به توكيد امر ما لحمل المخاطب على التصديق به وليوصل رسالته الى الاخر.
اما التمنيي فكان استخدامه له يمثل امنياته الواسعة والبعيدة التي ارتبطت بشخصيته وبيئته ومرضه ،وضمن وحدة دلالية ومعنوية انسجمت مع ما جاء به القرآن الكريم.
ووظف السياب ايضا اسلوب القرآن الدرامي باختياره لقطات حية من الواقع الاجتماعي والسياسي مستثمرا الوقائع التأريخية والقصص القرآني .
ويستخدم السياب احيانا الفكرة القرآنية بعد ان يعيد تشكيلها شعريا دون اقتباس للنص القرآني ،اي انه ينظر الى الفكرة والمضمون .
وأشار في نصوصه الشعرية الى الرموز القرآنية والسباب من اوائل الشعراء الذين استلهمو تلك الرموز وبها فرغ ماتحمله نفسه من عاطفة او فكرة باثا بها الحيوية والروح .
واستخدم السياب ما أسميته التحاور مع النص القرآني اي انه هضم النص القرآني وأعاد إنتاجه شعرا كلا او جزءا كأن يقوم بعملية تحوير في استخدام المفردة القرآنية او يحمل المفردة معاني جديدة

} }