@Article{, title={Nietzsche and Postmodernism The problematic of establishment for what cannot be established نـيتـشـه وما بعد الـحـداثـيـّة إشكالية الـتّأسيس لما لا يقبل الـتّأسيس}, author={. Ali Abbood Malik علي عبود مالك}, journal={Mustansiriyah Journal of Arts مجلة آداب المستنصرية}, volume={43}, number={88}, pages={611-634}, year={2019}, abstract={Nietzsche represents an important phase in the history of philosophy; on the one hand, he concludes an grand philosophical approach that revolves around a number of metaphysical and rational issues, and, on the other hand, stands for the dichotomy and simultaneously the beginning of a new era of thought. His criticism of a philosophical approach not established yet means that he is one of the founders of a new intellectual trend which is characterized by complexity and diversity and practices criticism on the mind and on criticism itself. The current paper addresses it self to study some of Nietzsche’s important propositions that helped in the establishment of postmodernism and assists the reader to understand the relationship between these propositions and a number of contemporary philosophies such as nihilism, counter values, criticism of the philosophy of consciousness and irrationality (centrality of the mind) as well as other propositions that pave the way for postmodernism. Nietzsche’s discourse focuses on the values of postmodernism and tries to scrutinize the modernist centrality of the mind, its universality, progressive metaphysical tendencies and totality. His discourse is more aligned to decentralism, pluralism and freedom of the human mind. He also works on marginalizing the totalitarian thought that was propagated to be in the lead by the Enlightenment and Modernism.

يمثل نيتشه مرحلة مهمة من تاريخ الـفلسفة، فهو من جانب يمثل نهاية لنسق فلسفي كبير دام قرون عدة من تاريخ الـفكر الـغربي الـمتمركز والـمتموضع حول الـعديد من الـقضايا الـميتافيزيقية والـعقلية الـكبرى، ومن جانب آخر فهو لحظة قطيعة وبداية جديدة لتاريخ الـفكر نفسه، فهو يمثل بنقده لسياق فكري سابق له، إنما يدل على انه كان رفيقا ومؤسساً لتيار فكري جديد امتاز بشغبه وتقعيده لعقل نقدي يمارس الـنقد على الـعقل والـنقد نفسيهما!ويسلط بحثنا هذا الـضوء على اهم لمقولات نيتشه الـتي تشكل اسهاما واضحا في تأسيساته لما بعد الـحداثة وتساعدنا في الـكشف لارتباطه بأمهات الـفلسفات الـمعاصرة ومن هذه الـمقولات:1-الـعدمية2-قلب الـقيم3-نقد فلسفة الـوعي4-الـلاعقلانية (نقد الـتمركز الـعقلي).وما سبق من موضوعات تمثل معيارية خطاب مابعد الـحداثية، فهو خطاب يسعى لنقد تمركزات عقل الـحداثية وكونيته وميتافيزيقيته الـتقدمية والـكونية والـتوتالـيتارية، نحو نوع من الـتشظي والـتعددية والـإتاحة الـحرة للفكر الـإنساني. الـعمل على انزياح أو إزاحة الـفكر الـشمولي الـذي أريد له مع منجز الـأنوار والـحداثية أن يسود ويرسخ.} }