@Article{, title={Rhetoric effect of Ibn Al Faridh’s Poetry Counterparts الاثر البلاغي للمقابلة في شعر ابن الفارض}, author={Asmaa Khalil Ibrahim اسماء خليل ابراهيم and Faraj Mansi فرج منسي محمد}, journal={Journal of the College of Education for Women مجلة كلية التربية للبنات}, volume={31}, number={1}, pages={251-264}, year={2020}, abstract={The Sufi poetry of Ibn Al-Faridh represents a true image of the spiritual experience, in which he presented the bright aspects of his experience, and his suffering in it, by formulating it in a poetic form, because the Sufi poetry is the result of an experience in which the Sufi seeks to achieve his goal of reaching the truth, and this is why Ibn Al-Faridh made his poetry a tool for expression on his own experience, the poet reflected his Sufi life in which he moved rhymes and weights. The poet Ibn Al-Faridh stands as a witness to his making of Sufi poetry in the service of the purpose of who said, it is the embodiment of the Sufi journey in the stages, and the fluctuation in the places and situations, and it is a psychological, emotional and honorable journey based on depicting the situation of the poor self in the places of gathering and separation, and rhetoric worked wonderfully in its parts, he showed the arts of Al-Badeea as it is an art related to the depth of depiction of gathering and separation, the pain of the self in its separation after the first meeting and its nostalgia for eternal gathering . His poetry appears to have built a solid and intentional structure in which the language has transformed into a harmonious transformation with the sentimental, honorable soul highness. Al-Badeea played an essential role on the level of thought, evidence, and construction, as well as his aesthetic role.

يمثل الشعر الصوفي عند ابن الفارض صورة حقيقية للتجربة الروحية ، إذ عرض فيه جوانب المشرقة من تجربته، ومعاناته فيها ، عبر صياغته بصور شعرية ؛ لان شعر الصوفي وليد تجربة يسعى فيها الصوفي الى تحقيق غايته وهي الوصول الى الحق ، لهذا جعل ابن الفرض شعره اداة للتعبير عن تجربته الذاتية ، فعكس فيه الشاعر حياته الصوفية اتي تحرك فيه القوافي والاوزان. يقف الشاعر ابن الفارض شاهداً على صنعه الشعر الصوفي خدمة لغاية قائله فهو تجسيد لرحلة الصوفي في المدارج ، والتقلب في المقامات والاحوال ، وهو رحلة نفسية وجدانية وعرفانية ، قائم على تصوير حال الذات الفقيرة في مقامي الجمع والفرق ، وقد اشتغلت البلاغة اشتغالا عجيبا في أجزائها ، فكانت المقابلة أظهر فنون البديع فيه ، فهو فن متصلا بعمق تصوير الجمع والفرق وألم الذات بافتراقها بعد الجمع الاول ، وحنينها للجمع الكلي . ويبدو شعره قد بني بناءًا متينا مقصودًا ، تحولت فيه اللغة تحولا منسجماً مع صعود الذات في معراجها الوجداني العرفاني وأدى البديع دورا اساسا على مستوى الفكر والبنية والبناء ، فضلا عن دوره الجمالي} }