@Article{, title={Semiotic Transformations in Scenography of the Iraqi Theatre Show "The Play of Ali Al-Wardi and his Opponent- A Model" التحولات السيميائية في سينوغرافيا العرض المسرحي العراقي"مسرحية علي الوردي وغريمه إنموذجاً"}, author={Basim Mohammed Ahmed Hassan باسم محمد احمد حسن}, journal={Al-Academy الاكاديمي}, volume={}, number={95}, pages={87-104}, year={2020}, abstract={Semiotics has been through wide experiences in various human sciences, especially in the fields of poetry, novel and myths. But its interest in the theatre and drama was much less and unique despite the richness of the theatrical connection as it is a probable field for the semiotic investigation which may require the semiotic approach in dealing with the theatrical and dramatic show during the two processes of: structural construction and deconstruction starting from a set of overlapping and interconnected texts inside the show, which can be limited in the text, then it would be difficult to semiotically cover all these complex and tricky texts. The theatre in its structural and aesthetic construction is considered a comprehensive art and the father of arts and consequently, this requires the semiotician to be familiar with a number of sciences and, knowledge, arts and images. The previous researches dealt with scenography as an art of arrangement and ornamentation or the engineering of the scene, and it has not been treated as a visible language that talks during the theatrical show through the visual stimulator of the modern technologies that has made long strides in the possibilities and modalities of use that scenography today has become an indispensable part of the show and has fans, specialists and critics. Thus the title of the research is (Semiotic Transformations in Scenography of the Iraqi Theatre Show the Play of Ali AL-Wardi and his Opponent- A Model). The research consists of four chapters. The first chapter dealt with (the methodological framework), the research problem and the need for it, then the importance of the research, objective, limits and the major terms have been specified. The second chapter (the theoretical framework) in which the researcher addressed two sections. The first section: the concept of semiotics and where it was centered and how was it manifested. The second section: the semiotic transformations in the scenography of the theatrical show. The chapter ended with a set of indicators of the theoretical framework. As for the third chapter: the research procedures including specifying the research community, samples, and the selection method starting from the research methodology, tools and methods, and then analyzing the sample which is the Iraqi paly ( Ali Al-Wardi and his opponent) which has been deliberately chosen in order to reach and discuss the results of the research. The fourth chapter: the researcher came up with the final results and conclusions. The research ends with a list of margins, references and sources that have been used in addition to the abstract in English.

خاضت السيمياء تجارب واسعة في مختلف ميادين العلوم الإنسانية وخصوصاً في مجال الشعر والرواية والأساطير. إلا أن اهتمامها بالمسرح والدراما كان أقل بكثير وفريد.، على الرغم من غنى الاتصال المسرحي لجهة كونه مجال استقصاء سيميائي محتمل تتطلب المقاربة السيميوطيقية في التعامل مع العرض المسرحي والدرامي أثناء عمليتي :التفكيك والتركيب البنيويين الانطلاق من مجموعة من النصوص المتداخلة والمتراكبة داخل العرض، والتي يمكن حصرها في النص، ومن ثم يصعب الإحاطة سيميائيا بكل تلك النصوص الشائكة والمعقدة. كما يعد المسرح في تركيبته البنائية والجمالية فنا شاملا وأب الفنون وبالتالي، فهذا يتطلب من السيميوطيقي الإلمام بمجموعة من العلوم والمعارف والفنون والصور. لقد تناولت البحوث السابقة السينوغرافيا على انها فن ترتيب وتزيين او هندسة المنظر ولم يتم تناولها على انها لغة مرئية تتكلم إثناء العرض المسرحي من خلال المثير المرئي من التقنيات الحديثة والتي قطعت أشواطا طويلة في إمكانيات وكيفيات الاستخدام بحيث اصبحت السينوغرافيا اليوم جزءاً من اجزاء العرض التي لا يمكن الاستغناء عنها وأصبح لها مختصوها ومحبوها ونقادها.لذلك صاغ عنوان بحثه (التحولات السيمائية في سينوغرافيا العرض المسرحي العراقي_ مسرحية (علي الوردي وغريمه أنموذجاً). اشتمل البحث أربعة فصول ففي الفصل الأول تم تناول ( الإطار المنهجي) مشكلة البحث والحاجة اليه ثم أهمية البحث وأهدافه وحدوده وتحديد أهم المصطلحات .اما الفصل الثاني(الإطار النظري) فقد تناول الباحث اثنين من المباحث فكان المبحث الأول: مفهوم السيميائية وأين تمركزت وكيف تمثلت والمبحث الثاني: التحولات السيمائية في سينوغرافيا العرض المسرحي وانهينا الفصل بمجموعة من مؤشرات الإطار النظري. اما الفصل الثالث: المتمثل بإجراءات البحث عن طريق تحديد مجتمع البحث والعيّنات وطريقة انتقائها انطلاقا من منهج البحث وأدواته وطرائقه ومن ثم تحليل العيّنة وهي المسرحية العراقية (علي الوردي وغريمه) وقد وقع الاختيار عليها قصدياً للوصول الى نتائج البحث ومناقشتها. اما الفصل الرابع فقد توصل الباحث الى النتائج والاستنتاجات النهائية للبحث،وفي النهاية قائمة الهوامش والمراجع والمصادر التي تم اعتمادها فضلاً الى خلاصة البحث باللغة الإنكليزية} }