TY - JOUR ID - TI - Sanctions physical abuse in Islamic Law عقوبات الايذاء البدني في الشريعة الاسلامية AU - musatafa muaaiad مصطفى مؤيد PY - 2010 VL - IS - 44 SP - 400 EP - 454 JO - Diyala Journal of Human Research مجلة ديالى للبحوث الانسانية SN - 29573807 29575699 AB - The punishment in the eyes of Islam is not an end itself, but rather is a means to repair the individual and society, because the human soul, if secured from punishment rushed speeding towards sin shall be the owner of the total losers; Almighty says: (Do then the people of the villages there comes to them Our punishment by night while they were sleeping Ooamn villagers Our punishment is that they sacrificed Ovomnoa playing God is not safe from cunning plan of Allah except the people who the losers).To make the reform process which is vested in the poly it fruitful and bear fruit must be compliance with the provisions of Islam in assessing the penalty if the ability, and asset and the general rules if not estimated so as not to be ruled Bilhawa, so says the Messenger of Allah peace be upon him (the Imam that mistaken for an amnesty is better for him that makes mistakes in the sentence).Hence, if any research in sanctions and specifically what they were kept on the body the best material in my opinion the statement of the fact that Islamic law did not initiate the death where the harm to the body, but was worthily; and that to preserve the essentials which were unanimous all laws on the preservation and maintenance because of Saladin and the world.And was on the two sections and a conclusion: either the first section it handled punishment in Islamic law, in which the demands of three: the first requirement: the definition of punishment and statement types.The second requirement: the penalty sections, and the third requirement: the political punishment.But the second section addressed the abuse in Islamic law, in which four demands:The first requirement: the meaning of physical abuse, and the second requirement: Types of physical abuse, and the legality of the third requirement of physical abuse, and the fourth requirement: the effects of sanctions physical abuse.Finally, the conclusion has included the most important outcomes of the research.This practical and do not claim the perfection, the end. To God alone, but effort fried.And prayed God for the gift of mercy, our master and his family and companions and marched on the gift.

ان العقوبة في نظر الاسلام ليست غاية بنفسها ، وانما هي وسيلة لاصلاح الفرد والمجتمع ، لان النفس البشرية اذا ما امنت من العقوبة اندفعت مسرعة نحو المعاصي فيكون صاحبها من جملة الخاسرين ؛ يقول تعالى :( أَفَأَمِنَ أَهْلُ الْقُرَى أَنْ يَأْتِيَهُمْ بَأْسُنَا بَيَاتًا وَهُمْ نَائِمُونَ أَوَأَمِنَ أَهْلُ الْقُرَى أَنْ يَأْتِيَهُمْ بَأْسُنَا ضُحًى وَهُمْ يَلْعَبُونَ أَفَأَمِنُوا مَكْرَ اللَّهِ فَلَا يَأْمَنُ مَكْرَ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْخَاسِرُونَ ) . وحتى تكون عملية الاصلاح التي هي مناطة بولي الامر مثمرة وتأتي اكلها فلابد من التقيد باحكام الشرع في تقدير العقوبة اذا كانت مقدرة ، وبالاصول والقواعد العامة اذا كانت غير مقدرة حتى لا يكون حكما بالهوى ، لذا يقول رسول الله صلى الله عليه وسلم :( فإن الإمام أن يخطىء في العفو خير له من أن يخطىء في العقوبة ) . ومن هنا وجدت البحث في العقوبات وبالتحديد ما كانت مسلطة على البدن خير مادة في نظري لبيان حقيقة ان الشريعة الاسلامية لم تشرع عقوبة فيها ايذاء للبدن الا وكانت باستحقاق ؛ وذلك بالحفاظ على الضروريات التي اجمعت كل الشرائع على الحفاظ عليها وصيانتها لان بها صلاح الدين والدنيا . وكان على مبحثين وخاتمة : فاما المبحث الاول فتناول العقوبة في الشريعة الاسلامية ، وفيه مطالب ثلاثة : المطلب الاول : تعريف العقوبة وبيان انواعها . والمطلب الثاني : اقسام العقوبة ، والمطلب الثالث : العقوبة السياسية . واما المبحث الثاني : فتناول الايذاء في الشريعة الاسلامية ، وفيه مطالب اربعة : المطلب الاول : معنى الايذاء البدني ، والمطلب الثاني : انواع الايذاء البدني ، والمطلب الثالث مشروعية الايذاء البدني ، والمطلب الرابع : آثار عقوبات الايذاء البدني . واخيرا الخاتمة وقد تضمنت اهم النتائج التي خرجت بها من البحث . وعملي هذا لا ادعي فيه الكمال ، فالكمال لله تعالى وحده ، ولكنه جهد المقل . وصلى الله على الرحمة المهداة سيدنا وعلى آله وصحبه ومن سار على هديه . ER -